Inwoners winkelstraten mogen parkeerplaatsen niet langer bezet houden
Oppositiefractie N-VA/Open Vld heeft het gehad met bewoners die de felbegeerde parkeerplaatsen in de winkelstraten bezet houden, omdat ze een bewonerskaart hebben. “Shoppers kunnen hun wagen amper kwijt als ze bij een handelaar langs willen gaan”, hekelt fractieleider Michiel Vandewalle. Het stadsbestuur werkt al een tijdje aan een aangepast parkeerbeleid.
In het centrum van Waregem is sinds 2015 een parkeerplan van kracht. De Markt en de winkelstraten maken deel uit van een runshoppingzone met 365 plaatsen voor wie snel winkelt. In die zogenaamde rode zone zijn er in totaal bijna 60 ‘shop & go’-plaatsen voorzien, waarop je een halfuur gratis mag parkeren. Daarnaast zijn er ook nog heel wat gewone parkeerplaatsen. Alleen zijn die nogal vaak ingenomen door buurtbewoners die zelf niet over privéparkeerplaats beschikken en daarom 125 euro per jaar betalen voor een bewonerskaart.
Dat is niet naar de zin van oppositieraadsleden Guy Van den Eynde en Michiel Vandewalle (N-VA/Open Vld). “Handelaars melden ons vaak dat de plaatsen voor hun deur bijna permanent ingenomen worden door buurtbewoners. Al te vaak blijft die wagen er het volledige weekend onaangeroerd staan, terwijl de winkels dan net hun grootste omzet moeten draaien en hun klanten geen parkeerplaats kunnen aanbieden”, zegt Vandewalle. “Pas op, ik begrijp dat de bewoners hun wagen ergens moeten parkeren. Maar waarom kan dat bijvoorbeeld niet op de parking in de Meersstraat? Dat is amper 100 meter wandelen vanuit de Stormestraat.”
Uit cijfers van het autonoom gemeentebedrijf WAGSO, dat verantwoordelijk is voor het parkeerbeleid, blijkt dat 51 inwoners van de winkelstraten dit jaar een bewonerskaart kochten. Op dat punt zal het stadsbestuur volgend jaar ingrijpen. “Het is de bedoeling om geen bewonerskaarten meer te verdelen onder mensen die in de rode zone wonen”, zegt schepen van Mobiliteit Philip Himpe (CD&V). “Inwoners uit de Stormestraat, Stationsstraat, Holstraat of Markt die er gedomicilieerd zijn en niet over privéparkeerplaats beschikken, zullen in ruil wel een gratis kaart voor de groene zone krijgen.”
Deze beslissing past binnen het aangepast parkeerbeleid dat de stad aan het uitwerken is. “In overleg met Winkelen in Waregem en Unizo werken we aan een aantal bijsturingen”, pikt schepen van Ondernemen Kristof Chanterie (CD&V) in. “We willen het kernwinkelgebied afbakenen en verdelen het in primaire en secundaire zones. Het principe wordt: hoe dichter naar de Markt toe, hoe meer we inzetten op kortparkeren en hoe minder langparkeren. De kans is groot dat we extra ‘shop & go’-plaatsen toevoegen in het centrum, maar daarover overleggen we begin januari verder met de handelaars.”
(PNW)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier