“In Tielt kunnen vrienden eens komen kijken”: Jony (34) rijdt zijn tiende TAC Rally

Jony Vande Walle: “Rally is echt een sport waar je constant met je volle verstand bij moet zijn.” © foto WME
Lien Depauw
Lien Depauw Medewerker KW

Op vrijdag 5 en zaterdag 6 april wordt de 49ste TAC Rally gereden in Tielt. Voor Jony Vande Walle wordt het zijn tiende deelname op eigen grondgebied. “Altijd fijn om voor eigen publiek te mogen rijden”, aldus de Tieltenaar.

Jony Vande Walle kreeg de automicrobe al vroeg te pakken, maar ruilde autocross uiteindelijk in voor rally’s. Elk jaar kijkt hij uit naar de TAC Rally, als Tieltenaar dé rally om in te stralen.

Hoe oud was je toen je van de autosport je hobby maakte?

“Ik moet 16 jaar geweest zijn, het was eigenlijk mijn broer die als eerste begon met autocross. Ik heb dat ook een paar jaar gedaan, maar uiteindelijk ben ik tien jaar geleden overgestapt op rally’s. Ik deed een tijdje de combinatie en ging het ene weekend rally rijden en nam het andere weekend deel aan een cross. Maar uiteindelijk ben ik volledig voor rally’s gegaan, ik vind het gewoon veel leuker om een lange tijd in die auto te zitten en niet zomaar voor een paar rondes.”

Hoeveel tijd spendeer je zo wekelijks aan je sport?

“Dat is met de komst van mijn dochter toch wel wat verminderd, mijn wagen staat nu ook bij mijn ouders. Vroeger was dat toch bijna dagelijks, je moet voor elke rally toch alles helemaal controleren en op orde zetten voor de wedstrijd begint. Drie keer per jaar volgt er dan ook een grote controle. Maar mijn vader is nu met pensioen en hij werkt regelmatig aan mijn auto. Grote problemen pak ik zelf aan. Dat is het voordeel van automecanicien te zijn van opleiding: het merendeel kan je zelf doen.”

Wat spreekt er jou zo aan in rally rijden?

“Het geeft me een echte kick. Je rijdt zo’n rally ook met twee en dan is het een kwestie van elkaar goed te kunnen vertrouwen. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je de bochten goed aansnijdt. Het is dus wel echt een sport waar je constant met je volle verstand bij moet zijn. Maar het is dus zeker ook die adrenalinekick.”

Hoe leer je om goede rally’s te rijden?

“Door er gewoon echt veel te rijden en elke keer bij te leren. Het is ook belangrijk om veel te luisteren naar anderen, die bijvoorbeeld al langer rijden. Iedereen heeft ook zijn eigen notasysteem om rally’s voor te bereiden en te rijden, ook daaruit kan je heel wat leren.”

Hoe bereid je je specifiek voor op de TAC Rally straks?

“Omdat ik van Tielt ben – de TAC Rally passeerde vroeger zelfs aan onze deur – ken ik hier de weg natuurlijk wel. Dat biedt zowel voor- als nadelen. Het voordeel is dat je de bochten en de weg wel kent. Mijn copiloot twee jaar geleden raakte een deel van de nota’s kwijt, maar dat kon ik oplossen omdat ik de wegen in Tielt ken. Het nadeel is natuurlijk dat je ook té enthousiast kan zijn en je je dan misschien wat sneller laat vangen om te snel of onbezonnen te werk te gaan. Gelukkig ben ik zelf nog niet in die val getrapt.”

“Voordeel als mecanicien: ik kan veel zelf doen aan mijn rallywagen”

“Het wordt sowieso heel fijn om te rijden voor eigen publiek. Velen weten wel dat ik rally’s rij, maar soms is dat echt ver weg. Nu kunnen ze toch eens komen kijken. Ook voor de sponsors is het fijn om wat meer in the picture te staan. Ik begin de TAC Rally trouwens zoals elke andere rally: in de eerste plaats proberen we die uit te rijden en er vooral veel leute aan te beleven. Pas na verloop van tijd bekijken we of er mogelijkheden zijn om mee te dingen voor een beker.”

Welke snelheid haal je met zo’n wagen?

“Die van mij stopt aan 148 kilometer per uur, dan slaat hij af, maar er zijn wagens die tot 195 kilometer per uur gaan. Wat veel mensen ook niet weten, is dat die rallywagens echt geen gewone auto’s zijn. Daar zit een hele kooi in, we zitten ook vast met vijfpuntgordels, er zit een systeem tegen whiplash in verwerkt én we hebben bijvoorbeeld ook speciale blussers, zodat we bij brand toch veilig uit de wagen kunnen geraken.”

Wat is het zotste dat je zelf al meemaakte?

“Ik ben al eens tegen een boom gereden, maar kon de auto in achteruit zetten en reed uiteindelijk toch nog verder. Die rally reed ik trouwens met mijn tante. We hebben geprobeerd om er die dag toch nog iets van te maken. In Bocholt ben ik twee jaar geleden dan weer ondersteboven in de gracht terechtgekomen, maar ook dat zonder lichamelijke schade. Eigenlijk gebeuren er weinig echt zware ongelukken in de rallysport. Meestal is dat dan met toeschouwers die niet staan waar ze mogen staan.”

Is je vriendin soms ongerust?

“Ja, soms heeft ze wel schrik, maar ze weet dat ik mijn verstand goed gebruik en elke rally tot in de puntjes voorbereid. Je zou het niet denken, maar rallysport is toch ook echt wel een teamsport. Ik rij bij VADA Racing en vaak trekken we er met het hele team op uit. In de amateurklasse help je elkaar ook nog. Ooit had ik eens een reservewiel nodig. Dat kreeg ik dan van een andere groep, zodat ik gewoon weer kon doorrijden.”

Wat verwacht je van jouw tiende TAC Rally?

“In de eerste plaats de rally uitrijden. Ik ben tot nu toe maar twee keer uitgevallen tijdens de TAC Rally, dat wil ik graag zo houden.”

Jony Vande Walle


Privé: Jony Vande Walle (34) woont met zijn vriendin Melissa Holsbeke in Tielt. Samen hebben ze een dochtertje van 2,5 jaar en in augustus komt er nog een zoontje bij.

Studies en loopbaan: Jony studeerde automechanica aan het VTI in Tielt. Momenteel werkt hij in de bouw, waar hij gespecialiseerd is in ventilatie.

Vrije tijd: Jony’s vrije tijd gaat voor het grootste deel naar de rally en het op punt zetten en houden van zijn wagen. Daarnaast maakt hij tijd vrij voor zijn familie. Jony neemt straks voor de tiende keer deel aan de TAC Rally.