Sinds woensdag ziet de verpakking van ruim 200 voedingsmiddelen er een tikkeltje anders uit. Ze kregen namelijk een extra label om de houdbaarheid aan te duiden. Geen nieuwe datum, wel een pictogram om duidelijk te maken dat je je zintuigen moet gebruiken om te bepalen of iets nog eetbaar is, of als je het beter in de vuilnisbak kiepert.
Het label maakt deel uit van de nieuwe campagne van de app Too Good To Go, een app die voedselverspilling tegengaat door handelaars en horecaraken een platform te bieden waarop ze hun restjes aan spotprijzen kunnen aanbieden. De initiatief ontstond in Denemarken en werd door de Izegemnaar Jonas Mallisse in 2018 naar ons land gebracht. Intussen heeft de app 863 West-Vlaamse partners.
“Volgens onze enquête kent 3 op 4 Belgen het verschil niet tussen ‘te gebruiken tot’ en ‘ten minste houdbaar tot’. Als gevolg gooit 1 op 3 voedsel weg de zogenaamde houdbaarheidsdatum overschreden is, terwijl het nog perfect veilig en eetbaar is”, klinkt het in het persbericht.
Kijk, ruik en proef
In samenwerking met voorlopig 14 voedselproducenten krijgen nu meer dan 200 voedingsmiddelen een sticker dat duidelijk maakt dat je het product ook na de THT-datum mag consumeren. De boodschap is om je zintuigen in te zetten voor een kwaliteitscheck: kijk, ruik en proef. Lijkt de smaak, geur en textuur zoals gewoonlijk? Gooi het dan niet weg! De datum geeft namelijk enkel weer tot wanneer de optimale kwaliteit van het product wordt gegarandeerd, daarna mag je het gerust nog gebruiken. Dat is vooral het geval bij langer houdbare etenswaren en dranken zoals yoghurt, gedroogde pasta, chocolade, koekjes, melk, kaas, conserven, granola… De TGT-datum is strikter, want die stempel wordt gegeven aan snel bederfelijke voedingswaren zoals vers vlees.
Volledig voedselveilig
Too Good To Go zorgt naar eigen zeggen met de label op twee momenten voor bewustmaking: zowel tijdens het winkelen als thuis, wanneer je het product wil consumeren of overweegt het weg te gooien. De campagne werd tevens in stand gebracht in samenwerking met het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen. “We merken dat meer en meer consumenten zich bewust zijn van de impact van voedselverspilling, maar dat ze vaak niet weten of een voedingsproduct nog veilig te consumeren is na de houdbaarheidsdatum. Dit nieuwe label draagt bij in de strijd tegen voedselverspilling, en dit in alle voedselveiligheid”, zegt Hélène Bonte van het FAVV. Ook consumentenorganisatie Test-Aankoop en de Vlaamse overheid steunt de campagne.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Dossier Too Good To Go
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier