Desselgemse Melissa Vervaet voedt Too Good To Go-app: “Win-win voor iedereen”

Via de Too Good To Go-app kunnen zaakvoerders overschotten aan eten aanbieden op de app aan een verminderde prijs. Ook in Waregem zijn er al bakkers, supermarkten en andere winkels waar pakketten aangeboden worden.

© DJW

Melissa Vervaet Carefour Market

“Voor iedereen een win-win”

Zaakvoerster Melissa Vervaet van de Carrefour Market aan de Gentseweg is in elk geval een fervente voorstander van Too Good To Go. “Als handelaar krijg je nog iets voor de verswaren die aan het eind van de dag niet verkocht zijn en in de container belanden. Hetzelfde voor voedingsproducten met houdbaarheids- en versheidsdatum. De klanten zijn dan weer tevreden dat ze voor een door hen zelf samengesteld pakketje slechts een klein bedrag moeten betalen.”

Het aanbod aan het einde van de dag is net voor sluitingstijd wel telkens verschillend. Dat stelt de zaakvoerster zelf ook vast. “Het gaat over voeding en je ziet pas een uur voor sluitingstijd wat weg moet. Wij leggen al die producten in een van onze blauwe bakjes en nemen die mee naar een ruimte achteraan in de zaak waar de klanten die het wensen kunnen kiezen uit wat er in het bakje ligt. Dan reken ik af. Het draait eigenlijk altijd rond de 12 euro. Ik ben blij dat de producten toch hun weg naar de klant weten te vinden op die manier. De klanten zelf zijn ook blij. Het is zeker een win-win situatie.” (DJW)


Kristof Maes Origino

“Een bijzonder zinvol project”

Kristof Maes van natuurproductenwinkel Origino is bijzonder tevreden over het project Too Good To Go.

“Elke dag kan ik dicht tegen het sluitingsuur aan van 17.30 tot 18.30 uur groenten en producten aanbieden uit de versfrigo. Ook brood dat niet meer verkocht raakte.”

“Alles samen gaat het telkens over een pakketje waarvoor de klant een bijzonder kleine vergoeding betaalt. Het gaat over enkele euro’s. En daarvoor krijg je bijvoorbeeld yoghurt, worteltjes, uien, andere groenten. Ook brood, niet verkochte droogwaren en zelfs groentenburgersdie ik anders moet weggooien.”

“Dankzij Too Good To Go kan het dus anders. Iedereen vaart er wel bij. Maar het moet wel allemaal via de app verlopen.”

Zeker spannend voor de klant is dat het aanbod elke dag wel anders is, omdat je natuurlijk nooit vooraf in de loop van de dag kunt weten wat er niet verkocht werd.

“Origino is alvast een overtuigde fan van het systeem”, rondt Kristof Maes af. (DJW)


Ann Beysen en Karen Dekimpe Prestige

“Niet voor gebak en taartjes”

Bakkerij Prestige in de Stationsstraat gaf zich eveneens op als deelnemer aan Too Good To Go en biedt aan het einde van elke dag zijn onverkochte broden en koeken aan. Voor de bediening van de klanten die via de app een pakketje hebben aangevraagd, staan winkelmedewerkers Ann Beysen en Karen Dekimpe klaar die ervoor zorgen dat alles vlot verloopt.

“Het is aan het einde van de werkdag in de winkel dat wij de onverkochte koeken en broden aanbieden. Neen, geen taarten en gebakjes”, verduidelijkt Ann Beysen. “Wij baseren ons op wat de app ons vertelt. En het gaat allemaal heel gemakkelijk. In principe komt het erop neer dat wij een pakketje voor een winkelwaarde van rond de 12 euro meegeven voor zo’n 3 euro. Dat is zo’n een beetje de regel van het systeem van Too Good To Go. En het heeft succes.”

In andere deelnemende handelszaken draait het net als bij Prestige rond 12 euro winkelwaarde. Soms is het een iets meer, soms wat minder. Het gegeven blijft dat elke dag de onverkochte versproducten tegen de kleine of geringe vergoeding de deur uit zijn. (DJW)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.