“Klanten waarderen duidelijk de inhoud van de pakketten”

Redactie KW

Via de Too Good To Go-app kunnen zaakvoerders overschotten aan eten aanbieden op de app aan een verminderde prijs. Ook in de Tieltse regio zijn al bakkers, supermarkten en restaurants te vinden waar pakketten aangeboden worden.

De Cirkel (Wingene): “Waarde ligt stuk hoger dan prijs”

Ingmar Van Eenoo van supermarkt De Cirkel uit Wingene zocht een manier om minder voedsel te verspillen toen een leverancier hem vertelde over de Too Good To Go-app. “Ik zocht zelf contact en sindsdien bied ik er pakketten aan voor de prijs van ongeveer 5 euro met een waarde van zo’n 15 euro. Soms is die waarde wat meer, maar dan blijft de prijs alsnog hetzelfde”, aldus de uitbater. Mensen weten op voorhand nooit wat in het pakket zit bij De Cirkel. “Ik merk dat mijn producten vrij snel verkocht geraken, aangezien Wingene niet zo groot is. Bovendien merk ik dat ik via de app nieuwe klanten binnen krijg, wat altijd mooi meegenomen is.”

Dankbaarheid van de klanten

De uitbater merkt tot zijn verbazing dat de mensen erg dankbaar zijn. “Ondertussen heb ik al een paar vaste klanten via de app en ze waarderen duidelijk de inhoud van de pakketten. Wat me bovendien opvalt, is de dankbaarheid van de klanten. Ze merken dat ze gesoigneerd worden met de inhoud ervan, want die is vaak meer waard dan 15 euro. Too Good To Go is een heel positief verhaal en ik ben blij dat ik op die manier kan helpen de voedselverspilling tegen te gaan.”

Rysselende Molen (Pittem): “Geen maaltijden in het weekend”

In restaurant Rysselende Molen in Pittem contacteerde eigenaar Elke Verstuyft zelf de app. Omdat de uitbaters met een wisselende lunch werken en de klanten ook à la carte kunnen eten, hadden ze veel voedsel over dat ze moesten weggooien. “We beseften dat de app wel eens een oplossing zou kunnen bieden”, aldus Elke. Over het algemeen kan een gebruiker van de app drie maaltijden per dag kopen bij de Rysselende Molen.

Iets goed doen voor de planeet

Het succes van de pakketten is te merken aan de snelheid waarop de producten verkocht worden. “Na een tijdje ging de verkoop zelfs te snel, waardoor we nu beslist hebben om in het weekend geen maaltijden meer aan te bieden op de app. Mensen vinden ons door te zoeken wat er aangeboden wordt in hun regio. Too Good To Go bezorgt ons niet alleen het gevoel dat we iets goed doen voor de planeet, we winnen er ook nieuwe klanten bij. Ik verkoop veel en dat is uiteraard allemaal aan een veel lagere prijs, maar ik zie dit dan ook niet als een manier om winst te maken. Ik zie de app als een manier om voedselverspilling tegen te gaan. Wij proberen namelijk altijd bewust te zijn van het klimaat.”

Bakkerij Demuynck (Oostrozebeke): “Aanrader voor elke ondernemer”

Voordat Bakkerij Demuynck de Too Good To Go-app gebruikte, werd het overschot meegegeven aan de klanten voor hun dieren. “Toen we hoorden vertellen over de app besloten we die zelf te contacteren”, aldus Mieke Vaneeckhoute en Wim Demuynck.

Sinds november staat Bakkerij Demuynck op de app en elk pakket dat ze erop plaatsten, konden ze al verkopen. “Normaal verkoop ik vier pakketten per dag. Als ik zie dat ik brood te kort zal komen voor mijn klanten, dan kan ik nog tot 17.15 uur dat pakket annuleren. Omgekeerd werkt het natuurlijk ook. Dat concept vind ik echt heel praktisch.”

Denk aan milieu bij verpakking

De uitbaters vindt het ook fijn dat ze allerlei soorten mensen over de vloer krijgen. “Ik dacht in het begin dat dit concept uitgevonden was voor mensen die het financieel moeilijk hebben, maar de bedoeling is de voedselverspilling tegen te gaan, dus het is voor iedereen toegankelijk.” Ook bij het verpakken van de producten wordt aan het milieu gedacht, de klanten moeten immers zelf een zak of doos meenemen. “De app is een aanrader voor elke ondernemer in de voedingssector en ook die klanten bedienen we met plezier.”

(SD)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.