Gerard maakt de “eerste inklapbare bakfiets in België”

Redactie KW

Gerard Vanpoucke doet het weer. Zeven jaar nadat hij in de prijzen viel met zijn eerste uitvinding, een tuingrip gemaakt met een fietsrem en -hendel, pakt de Veldegemnaar nu uit met de naar eigen zeggen eerste inklapbare bakfiets gemaakt in België. “Ik zag een foto van zo’n bakfiets circuleren op internet en zag meteen dat ik het beter kon.”

“Ik wil niet te veel boffen met mezelf, maar ik ben best wel een handigaard. Als er op het werk technische problemen waren, was ik altijd de eerste die ze riepen om het probleem op te lossen”, glimlacht Gerard Vanpoucke (81) wanneer hij zijn nieuwste uitvinding showt.

De Veldegemnaar, die eerst werkte als mallenmaker bij Superia en na zijn 35ste ploegbaas werd bij de NMBS, viel al eens in de prijzen met een uitvinding.

Handicap International

“Dat was in 2015. Ik nam deel aan de uitvinderswedstrijd Design with a Heart van de ngo Handicap International. Een wedstrijd die handigheidjes, gemaakt voor personen met bewegingsbeperkingen zoals senioren of mensen met een fysieke beperking, bekroont. Ik won met mijn tuingrip: een staaf waarop ik een oude fietsrem en -hendel monteerde. Ik ontwikkelde die tuingrip omdat ik zelf met spierpijn te kampen had, waardoor ik niet meer kon bukken. Met mijn uitvinding kan ik wieden en planten zonder te moeten bukken. Ik gebruik hem nog steeds. Ik heb er vorige week trouwens nog eentje gemaakt voor iemand. Het is en blijft een handig werkmiddel.”

“Mijn bakfiets plooi je op en parkeer je in een hoekje”

Nu, zeven jaar later, pakt Gerard uit met zijn nieuwste uitvinding. “Een inklapbare bakfiets. De eerste gemaakt in België”, vervolgt de Veldegemnaar, die getrouwd is met Erna Willem en in de Veldegemsestraat woont. “Zo’n drie à vier jaar geleden zag ik een foto van een inklapbare bakfiets circuleren op internet. Die was gemaakt in Duitsland. Ik zag meteen dat ik heel wat kon verbeteren aan die bakfiets. Dus ging ik aan de slag. Zo’n pak schetsen heb ik gemaakt”, zegt Gerard met twintig centimeter ruimte tussen zijn handen. “Neen, ik heb me niet verveeld toen we allemaal binnen moesten blijven door corona. In dit project heb ik drie jaar tijd geïnvesteerd. Al heb ik er niet elke dag aan gewerkt. Ik doe graag ook nog eens iets anders en daarnaast zijn er natuurlijk nog de klusjes in huis en tuin.”

Licht en luchtig

De voordelen in vergelijking met een gewone bakfiets zijn legio, somt Gerard op. “Ten eerste heb je twee fietsen in één, net omdat je hem kan opvouwen. Hij kan dus perfect dienst doen als een gewone fiets. Wat hem ook extra handig maakt om in een fietsenstalling te parkeren of mee te nemen met de trein, ook al omdat hij erg licht is in vergelijking met een gewone bakfiets. Je heft je geen breuk aan mijn model. Nog een voordeel is dat je, door de open wanden, geen tegen- of zijwind vangt, én je kan de fiets verticaal parkeren en verrijden met één hand. Héél handig, zeker als je ziet hoeveel plaats een gewone bakfiets inneemt. Mijn fiets parkeer je in een klein hoekje.”

“Het concept van de Duitse inklapbare bakfiets die ik op foto zag, heb ik vooral technisch enorm veel verbeterd, bijvoorbeeld door er een derailleur Tourney TX van Shimano, schijfremmen, een verende vork, enzovoort op te installeren. En er is ook een zeteltje bij, waarop je een kindje kan vervoeren.”

Wat hij nu met zijn uitvinding wil doen?

“Zelf ben ik te oud om ermee te rijden. Hem stockeren zal ik ook niet doen, want ik gebruik mijn garage als atelier en heb dus ruimte nodig. Daarom schreef ik al verschillende bakfietsfabrikanten aan, tot in Denemarken toe. Maar er is voorlopig geen interesse. Mijn plan B is dat ik de fiets presenteer aan de fietsenmusea in Roeselare en Oudenaarde. Of ik zet hem gewoon te koop.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.