Geert (60) op internationaal houtsymposium: “Waardering krijgen is fijn”
Voor de vierde keer werd kunstenaar Geert Vanderplancke (60) uit Oostduinkerke geselecteerd voor het zomerse International Wood Sculpture Symposium in het Deense Ringkobing. Zijn ‘Waterlelie’ kreeg er, net zoals zijn vorige creaties, een plek in een openbare ruimte.
Het Internationale Symposium voor Houtsculptuur in Ringkobing in Denemarken is een organisatie die beeldhouwers en ontwerpers uit Denemarken en uit de hele wereld met elkaar in contact wil brengen. “Het symposium heeft als doel om abstracte/halfabstracte sculpturen van hout en met een hoge artistieke kwaliteit te maken en de kunst in Ringkobing en omliggende gemeenten een permanente plaats te geven”, legt Geert uit. “De organisatie wil ook de kennis van boomsculpturen als traditionele en artistieke expressievorm bevorderen. Ikzelf ben nu voor de vierde keer geselecteerd en heb er al drie houtsculpturen in een openbare ruimte staan. Ik mag mezelf ondertussen bij de gevestigde waarden rekenen en ik kijk ernaar uit om kunstenaars weer te zien die in de loop der jaren vrienden geworden zijn. Het is ook fijn dat ik waardering krijg voor mijn werk in hout in Scandinavië.”
Waterlelie
Dit jaar creëerde Geert een waterlelie. “De waterlelie kan symbool staan voor zuiverheid, groei, en de gezondheid van aquatische ecosystemen. De vergrote afmetingen benadrukken de impact van de opwarming van de aarde op de natuur.”
Geert heeft duidelijk een voorliefde voor hout, hoewel hij heel wat artistieke watertjes heeft doorzwommen. “In 1987 ben ik gestart met een opleiding in de Westhoek Academie Koksijde (WAK)”, vertelt hij. “Tussen 1995 en 2010 mocht ik mee met mijn vader Fernand naar Poznan in Polen, als gaststudent, en daar heb ik enorm veel opgestoken. Ze zijn daar bijzonder sterk op technisch vlak en ik leerde er technieken die je hier zelden ziet. Ik experimenteerde er met diverse materialen, maar ontwikkelde een voorliefde om met duurzaam hout (zoals azobé) te werken. Beeldhouwen is voor mij de verovering van de ruimte zonder verlies van de geestelijke inhoud en van ieder volume van licht. Mijn beeldhouwwerken worden wel eens omschreven als totemachtige sculpturen die als geesten uit de grond stijgen en door de materialen, de verticale structuren en de elegante, exotische motieven geassocieerd worden met kunst uit Zwart-Afrika. Ik leg in elk werk mijn hart en mijn ziel, maar iedereen is vrij om er een eigen interpretatie aan te geven.”
Geert is ook een kind van de zee en zijn liefde voor de natuur en de Noordzee weerspiegelt zich in zijn werken, zoals toen hij voor het project Getij-Dingen04 en het thema Kunst op strandpalen in 2007 een unieke creatie ontwierp. Gefascineerd door het ritme van eb en vloed merkte hij de impact van de golven en de natuurkrachten op zijn kunstwerk.
Australië
Geert werd in 2017 geselecteerd als een van de tien internationale kunstenaars voor een symposium in Australië. Hij exposeerde al in Denemarken, Duitsland, Nederland, Frankrijk en is ook in eigen land een gewaardeerd kunstenaar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier