Feesten op Lamme Goedzak tijdens WK wielrennen

De Lamme Goedzak is op 19 september een partyboot voor wie graag naar voorbijrijdende renners kijkt. (foto Davy Coghe) © Davy Coghe Davy Coghe
Piet De Ville

Pientere ondernemers bieden graag dat tikkeltje meer beleving aan de wielerliefhebbers die het WK vanop de eerste rij willen volgen. “Onze boot biedt een prachtig zicht op de tijdrijders langs de Damse Vaart”, zegt Frederic Vanhove, exploitant van de Lamme Goedzak. “Op zondag hebben we een all inclusive arrangement, dat intussen volledig uitverkocht is.”

Wie op zondagnamiddag 19 september, dé topdag van het WK tijdrijden op de weg, graag in het gezelschap van onder meer Jean-Marie Pfaff, enkele oud-wielrenners en een pak bedrijfsleiders uit de streek het wereldkampioenschap wil volgen vanop de boot Lamme Goedzak, die komt jammer genoeg te laat. Alle tickets zijn verkocht.

Pfaff aan boord

“Onze plezierboot biedt een prachtig zicht op de wielrenners als ze langs de Damse Vaart naar Brugge rijden. We gaan dus natuurlijk de hele namiddag op en af varen”, vertelt Frederic Vanhove, samen met zijn vrouw Wendy Govaerts exploitant van de boot. “Op zondag hebben we een all inclusive arrangement, met de hele namiddag open bar, voor de prijs van 120 euro per persoon. Een zanger zorgt voor bijkomende animatie aan boord. We hadden plaats voor zo’n 120 mensen – in principe konden het er meer zijn, maar ik wil het wat beheersbaar houden – en die tickets waren behoorlijk vlot verkocht.”

Het gerucht ging lange tijd dat een bekende antiquair uit de streek de hele boot had afgehuurd voor zijn vrienden en relaties. “Dat klopt niet”, zegt Frederic Vanhove. “Er zijn wel een aantal grote groepen – onder meer vanuit tennisclub De Witte Beer en manege De Blauwe Zaal – die hebben ingetekend. En bedrijven zoals Global Estate (van projectontwikkelaar Luc Beke, red.) en Horeca Totaal kochten heel wat tickets op voor hun klanten en relaties. Of het klopt dat Jean-Marie Pfaff meevaart? Jazeker, de bekende voormalige doelman zal zondag ook aan boord zijn. Net zoals een aantal bekende oud-renners. Maar, om eerlijk te zijn, ik ken niet zoveel van wielrennen en kan die namen nu niet direct noemen.”

Geen misbruik

Dat klinkt allemaal bijzonder leuk, maar ondernemers die activiteiten willen ontplooien in de marge van het WK mogen niet zomaar doen wat ze willen. De internationale wielerunie UCI kijkt er nauwlettend op toe dat er geen ‘commercieel misbruik’ gemaakt wordt van het evenement. Expliciete verwijzingen naar de benaming van het evenement of gebruik van de kenmerkende kleuren en het logo in het kader van een ‘niet erkend’ evenement zijn niet toegestaan. Dat mochten diverse ondernemers ervaren.

Er zijn contacten geweest met mensen van de UCI en we moeten inderdaad wat voorzichtig zijn. Zeker op vlak van zichtbare sponsoring en publiciteit”, weet Frederic Vanhove.

Enkel sponsors in beeld

Ook Xavier De Moor van bistro ’t Apertje langs de Damse Vaart, die we in de krant van vorige week opvoerden, mocht dat ondervinden. Hij organiseert tijdens het WK een vierdaags evenement in een tentencomplex bij zijn zaak. “Ik heb er dus voor gezorgd dat alles er van aan de buitenkant neutraal uitziet. De UCI en haar partners hebben ook zelf vaste drankensponsors en plots een ander merk in beeld tijdens de uitzendingen is not done…”

De organisator van het WK biedt overigens zelf op finishplaats ’t Zand officiële vip-formules aan, met een ‘vip loge’ voor 275 euro per persoon en een ‘vip lunch’ voor 250 euro.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.