Emoji’s laten mentaal welzijn van SPWE-leerlingen zien

Vierdejaarsleerlingen Aya Al Mansoure en Lieze Deweerd kozen voor de eenhoorn (ik kan mijn dromen waarmaken op school) en de regenboog (ik kan mezelf zijn op school).© SLW
Vierdejaarsleerlingen Aya Al Mansoure en Lieze Deweerd kozen voor de eenhoorn (ik kan mijn dromen waarmaken op school) en de regenboog (ik kan mezelf zijn op school).© SLW
Stefaan Lernout

De leerlingen van het Sint-Pauluscollege kunnen zich laten fotograferen met welbepaalde emoji’s die tonen hoe ze zich voelen. Dat past in een breed actieplan waarbij de school extra aandacht besteedt aan het mentaal welzijn van de leerlingen.

Mentaal welzijn bij jongeren staat meer dan ooit op de agenda in Vlaanderen, ook in het Sint-Pauluscollege (SPWE) waar de komende maanden en volgend schooljaar een breed actieplan wordt uitgerold. “In de voorbije maanden hebben we gemerkt dat alsmaar meer leerlingen het moeilijker hebben om zichzelf te blijven motiveren, om zich goed te voelen in hun vel”, zegt directeur Henk Millecamp. “We hebben als school een traditie in laagdrempeligheid. Leerlingen zetten snel de stap naar leerkrachten. Door corona zagen we die band minder sterk worden. En dat baarde ons zorgen.”

Kwetsbaar

Er waren al een aantal initiatieven zoals het ‘rodeneuzenuur met klasgesprek’ of een ‘warme-woorden-venster’ waarbij leerlingen elkaar moed kunnen inspreken met raamtekeningen. En voor leerlingen die het moeilijk hebben zet de school regelmatig check-ins op. Vanaf volgend schooljaar willen ze maandelijks bij alle studenten het geluksniveau peilen.

“Als de lockdowns ons iets geleerd hebben, is het hoe kwetsbaar onze jonge doelgroep is op het vlak van mentaal welzijn”, zegt pedagogisch coördinator Mieke Detienne. “We houden nu met alle leerlingen een individueel leerlingencontact om echt te polsen naar hun welbevinden. Daarnaast staat er op maandag en dinsdag een fotobooth op de speelplaats waarbij leerlingen een foto kunnen maken van zichzelf met emoji’s . Vooraleer ze dat doen, moeten ze een emoji in een brievenbus gooien, die op dat moment het best weergeeft welk gevoel ze hebben. Zo kunnen we op een laagdrempelige manier zicht krijgen op het gevoel van de leerlingen zonder daarom persoonlijk te gaan worden.”

Emojimeter

Volgend schooljaar wil de school maandelijks alle leerlingen vragen om aan de hand van een emoji hun gevoel op dat moment te duiden. “ Dat kan een brede smiley zijn, een droevig of angstig gezichtje, of gefrustreerd en boos ”, vervolgt Mieke Detienne. “Een zogenaamde emojimeter. Op deze manier kunnen we heel snel evoluties per klas, leeftijd en ook per maand gaan monitoren. Het onderzoek helpt ons zo om snel bij te sturen waar nodig.”

“Naast het maandelijkse onderzoek lanceren we ook een brede campagne rond emoji’s die onze school symboliseren”, aldus directeur Henk Millecamp. “Zich goed voelen op school betekent immers voor iedereen iets anders: vriendschappen, een balletje trappen op de speelplaats, creatief bezig kunnen zijn, jezelf kunnen zijn ongeacht kleur, geaardheid of geloof. Dat onder woorden brengen is voor leerlingen niet evident, maar het gaat wel veel beter als ze kunnen communiceren met emoji’s. Vandaar dat we gekozen hebben voor dat medium.”

Meer info op www.spwe.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier