De Blokkentoren kiest voor LIST-project

Het vierde leerjaar, met links directeur Marijke Decrop en leerkrachten Martine Debue en Linsay Messiaen. (FOTO GV)
Het vierde leerjaar, met links directeur Marijke Decrop en leerkrachten Martine Debue en Linsay Messiaen. (FOTO GV)
Redactie KW

Lezen is top in basisschool De Blokkentoren. Op de Heirweg is het zelfs één van de prioriteiten om de leesmotivatie en leesplezier bij de leerlingen op te krikken. Het LIST-project moet die ambitie nu waarmaken. “Leesmotivatie is de sleutel tot de verbetering van de leesresultaten”

LIST staat officieel voor ‘Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering’ en is een project van de Hogeschool Utrecht. Voor de kinderen uit VBS heeft het letterwoord een heel andere betekenis, namelijk ‘Lezen IS Top!’ “Het gaat erom dat kinderen plezier vinden in het lezen van een boek”, vertelt leerkracht derde leerjaar Martine Debue (59). “Binnen deze methodiek is leesmotivatie de sleutel.”

LIST wordt door het hele schoolteam gedragen. “Het is groepsoverschreidend leesonderwijs, waarbij de kinderen op hetzelfde moment leeslessen krijgen”, zegt Martine. “Elke juf werkt daaraan mee, ook de zorgjuf. De kinderen, opgedeeld volgens leesniveau, lezen elke dag een half uur. In het begin van de week wordt een leesdoel vooropgesteld. Het leesdoel is aangepast aan de groep.”

Vijfvingertest

Telkens wordt er gestart met een miniles van vijf minuten waarin de juf een aangename leesomgeving creëert. Na het stil- en duolezen blikken de leerlingen terug op de leesvraag en wisselen ze ervaringen uit. Hierdoor worden kinderen aangespoord om na te denken over hun boek.

“Zowel leesboeken, kranten, tijdschriften, strips en informatieve boeken komen aan bod”, legt Martine uit. “ Hun boekkeuze baseren de leerlingen op de vijfvingertest. Ze slaan het boek op een willekeurige bladzijde open en beginnen te lezen. Als er vijf woorden zijn op één blad die het kind niet begrijpt, weet het dat het een te moeilijk boek is.”

Lezen heeft heel wat voordelen zoals het verrijken van de woordenschat en de uitbreiding van kennis. Ook de de fantasiewereld wordt geprikkeld. De directie geeft ook prioriteit aan de nieuwste kinderboeken. (GV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier