Dit schooljaar zijn in Wevelgem meer dan 1.000 leerlingen ingeschreven in het deeltijds kunstonderwijs, dat het gemeentebestuur deels zelf en deels samen met Academie Menen, Academie Kortrijk en Conservatorium Kortrijk organiseert op Wevelgems grondgebied.
...

Dit schooljaar zijn in Wevelgem meer dan 1.000 leerlingen ingeschreven in het deeltijds kunstonderwijs, dat het gemeentebestuur deels zelf en deels samen met Academie Menen, Academie Kortrijk en Conservatorium Kortrijk organiseert op Wevelgems grondgebied.Het onderwijs dat de gemeente Wevelgem organiseert is goed voor 253 cursisten. "De inschrijvingen zijn nog niet afgesloten. Het aantal cursisten kan dus nog oplopen, maar nu al zien we een stijgende trend elk jaar", aldus schepen Kevin Defieuw."Daarom vinden we het belangrijk te investeren in dat deeltijds kunstonderwijs en het is de bedoeling dat we dat in de toekomst blijven doen. In die optiek starten we vanaf dit schooljaar ook met een iPadklas waarvoor we in twaalf gloednieuwe iPads investeerden die gebruikt worden door 33 cursisten. Leerlingen gebruiken de iPads als didactische ondersteuning om hun muzikale kennis en vaardigheden uit te breiden. Luistervaardigheden trainen, muziek maken, tijdslijnen in 3D opmaken, presenteren, in groep aan een project werken zijn maar enkele van de mogelijkheden die het gebruik van een dergelijk toestel in de klas mogelijk maakt."Petra Hamers, coördinatrice van het Kortrijks conservatorium reageert enthousiast. "De voorbije jaren werd er in Gullegem gebruik gemaakt van de computers van school de Gulleboom. Die computerklas werd afgelopen zomer echter ontmanteld waardoor de nood aan een alternatief groot was. Dankzij het gemeentebestuur kunnen de leerlingen met de nieuwe iPads hun muziekstudies in optimale omstandigheden verderzetten. De Tablets biedt de leerlingen een virtueel venster op de muziekwereld. Met YouTube en het internet in het algemeen zijn de leerlingen al vertrouwd, maar onder meer leren werken met apps zoals Garageband behoort nu ook tot de mogelijkheden. Ze kunnen daarmee muziek op een digitale manier componeren of bijvoorbeeld beltonen voor telefoons leren samenstellen. Leerlingen en leerkrachten staan te popelen ermee te experimenteren."(MPM)