Buurtbewoners van Olympiasite in Sint-Andries vrezen voor extra verkeershinder bij nieuw Clubstadion

© Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Club Brugge wil al in het voetbalseizoen 2022-23 in een nieuw en groter stadion spelen op de Olympiasite. Maar tijdens een buurtinfomoment woensdagavond bleek dat nogal wat buurtbewoners vrezen voor meer overlast, omdat er op Olympia parkings voor 3000 auto’s zullen ingericht worden.

350 omwonenden van het Jan Breydelstadion waren woensdagavond door Club Brugge uitgenodigd voor een buurtinfomoment over de stadionplannen die Club heeft. Burgemeester Dirk De fauw is alvast een voorstander van de realisatie van een voetbalstadion met 40.000 zitjes op Olympia: “Alle 47 Brugse gemeenteraadsleden zijn hiermee akkoord. Er is geen echt alternatief, want de tegenstanders van een voetbalstadion langs de Blankenbergse Steenweg hebben mij gezegd dat ze zullen blijven procederen, ook als de Raad van State hen terugfluit.”

Betonrot

Als Club Brugge ook vanaf 2024 Europees wil blijven spelen, moet het een nieuw stadion hebben. Het huidig Jan Breydelstadion, dat vol betonrot zit en een lekkend dak heeft, zal dan niet meer voldoen aan de strengere Europese normen. Daarom wil Clubvoorzitter Bart Verhaeghe al tegen de komende zomer een omgevingsvergunning indienen. Hij hoopt tegen het einde van het jaar op een ministerieel fiat, zodat begin 2021 de bouw al kan beginnen en het nieuwe stadion in juli 2022 klaar is.

De voorbije weken konden buurtbewoners al op de website www.stadion.clubbrugge.be hun vragen stellen over die bouwplannen. Daaruit blijkt dat er vooral gevreesd wordt voor meer verkeersoverlast. De toeschouwerscapaciteit verhoogt van 28.000 naar 40.000 zitjes en Club plant onder meer 3.000 parkeerplaatsen in het groen op de 21 ha grote Olympiasite. De bewoners van de omliggende, smalle straten vrezen dus voor veel meer autoverkeer.

Buurtbewoners van Olympiasite in Sint-Andries vrezen voor extra verkeershinder bij nieuw Clubstadion
© Davy Coghe

Burgemeester Dirk De fauw stelt dat er lessen getrokken zijn uit Euro 2000: “Er zullen vanaf randparkings shuttlebussen ingezet worden. VIVES wil zijn site ter beschikking stellen, er zullen ook randparkings komen in Oostkamp en Jabbeke.”

Slim verkeer leiden

Bart Verhaeghe voegt er aan toe: “Via smartphones zal het verkeer slim geleid worden van en naar het stadion. Fans die met het openbaar vervoer komen, zullen beloond worden. Gezien we ook meer families met kinderen naar het stadion willen lokken, zullen de fabns meer gespreid naar het stadion komen.”

Die uitleg werd niet gesmaakt door enkele mensen van de Lange Molenstraat en door leden van het vroegere actiecomité ‘De gele kaart’. Waarop Bart Verhaeghe riep: “Het gaat om slechts 28 dagen per jaar. Elf maanden lang zijn er geen activiteiten op Olympia.”

Daarnaast wil Club met moderne technologie de lawaaihinder en de lichtpollutie verminderen. Samen met de oefenvelden verdwijnen vele verlichtingspalen van de site. Maar op de vraag waar het nieuwe stadion precies zal gebouwd worden, kon nog geen antwoord gegeven worden. “Op de beste plek, met de minste hinder voor de buurt. Maar we moeten wel tijdens de bouwwerken kunnen blijven voetballen in het huidige stadion”, luidt het…

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.