Brugs hotel Castillion opnieuw meest klantvriendelijk hotel van België

Net als vorig jaar heeft hotel De Castillion in Brugge de award voor meest klantvriendelijke hotel van België gewonnen. “We blijven innovatief in ons streven om de klanten zo veel mogelijk in de watten te leggen, en dat kon de jury opnieuw bekoren”, zeggen zaakvoerders Delphine Christiaens en Joachim Meersseman.

Joachim Meersseman en echtgenote Delphine Christiaens ontvangen voor het tweede jaar op rij de prestigieuze award. © Repro PDV

De prijs voor meest klantvriendelijke privéhotel maakt deel uit van de Hospitality Awards, die dan weer opgedeeld worden in de Horeca Awards en de Retail Awards. Het team van het Brugse hotel De Castillion, met 20 kamers, stelde zich dus kandidaat voor de prijzen binnen de Horeca Awards. En met succes, want het hotel won de eerste prijs in de categorie ‘meest klantvriendelijke privéhotel van België’. En nog straffer: hotel De Castillion gaat nu al voor het tweede opeenvolgende jaar met deze eerste prijs aan de haal.

“Blijven innoveren”

“Het volledige rapport van de jury moeten we nog krijgen, maar ik weet wel dat het de jury kon bekoren dat wij telkens blijven innoveren en alles in het werk stellen om de klanten zo veel mogelijk in de watten te leggen”, zegt Joachim Meerseman, die de zaak runt samen met zijn echtgenote Delphine Christiaens. Delphine is de dochter van eigenaars Marc Christiaens en Leentje Stevens. Marc en Leentje runnen B&B Riche Terre in Sijsele maar blijven ook de gang van zaken in hun hotel in Brugge van nabij opvolgen. Zij kochten het pand, dat dienst deed als privéwoning waarvan alleen het voorste gedeelte gebruikt werd, zo’n 30 jaar geleden en vormden het om tot een comfortabel hotel. Drie jaar geleden werd dan nog eens geïnvesteerd in een grondige vernieuwing, onder meer van het salon.

Vernoemd naar 15de bisschop van Brugge

“Dit gebouw dateert uit de 17de eeuw en was ooit het verblijf van de 15de bisschop van Brugge. Jean Baptiste Louis de Castillion heet die persoon en het hotel is dus ook naar hem vernoemd”, weet Joachim Meerseman. “Mijn schoonouders hebben het dus volledig moeten herinrichten: kamers inrichten, sanitair voorzien… Dat was dus wel een gigantische opgave en het is dan ook hun levenswerk geworden.”

Om in aanmerking te komen voor deze Award moeten de geïnteresseerde hotel alvast een score van 8 op 10 halen, vastgesteld door een onafhankelijk bureau. De hotels die genomineerd zijn, in de betrokken categorie een 70-tal dit jaar, worden dan grondig doorgelicht door onderzoeksbureaus. Onder meer met mysterie calls, mysterie visitors en enquêtes bij mensen die het hotel buiten komen.

“Dat wij opnieuw deze mooie prijs in de wacht slepen komt toch wel wat als een verrassing. We weten natuurlijk wel zelf dat we elke dag ons uiterste best doen, maar twee keer na elkaar winnen is toch niet evident”, vertelt Joachim Meerseman. “Wat ons hotel wel kenmerkt zijn de persoonlijke aanpak en de familiale sfeer. We doen er alles aan om onze gasten zo goed mogelijk in de watten te leggen, telkens met een vriendelijk woord en kleine attenties die het verschil maken.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.