In totaal namen 174 kandidaten deel aan de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018. Slechts 29 onder hen hebben een zitje in de gemeenteraad weten te bemachtigen, maar de stembusslag kostte over alle partijgrenzen heen een pak geld. In totaal spendeerden de zeven Izegemse politieke partijen 90.479,46 euro, of gemiddeld 12.925,20 euro per partij. De gemiddelde kandidaat heeft dan weer 519,97 euro uitgegeven, al zitten er wel een pak uitschieters in het peloton.
...

In totaal namen 174 kandidaten deel aan de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018. Slechts 29 onder hen hebben een zitje in de gemeenteraad weten te bemachtigen, maar de stembusslag kostte over alle partijgrenzen heen een pak geld. In totaal spendeerden de zeven Izegemse politieke partijen 90.479,46 euro, of gemiddeld 12.925,20 euro per partij. De gemiddelde kandidaat heeft dan weer 519,97 euro uitgegeven, al zitten er wel een pak uitschieters in het peloton.N-VA, dat zijn positie als meerderheidspartij versterkte, gaf met 23.760,69 euro het meest uit. En dat gebeurt erg bewust, zegt burgemeester Bert Maertens (N-VA). "We hebben ongeveer hetzelfde bedrag als bij de verkiezingen van 2012 uitgegeven, maar bekijken vooraf wel grondig wát we zullen doen. We hebben ook wel behoorlijk wat inkomsten om onze partijkas te spijzen. We organiseren activiteiten, kunnen bogen op de stevige oorlogskas die nog uit de tijd van de Volksunie stamt en al onze mandatarissen staan 10 procent van hun bruto presentiegeld af. Bij de burgemeester en schepenen gaat dat om 10 procent van de brutowedde. Dat levert jaarlijks toch zo'n 25.000 tot 30.000 euro op."Zes jaar geleden zette N-VA Izegem voor het eerst fors in op een stevig financieel ondersteunde campagne. "Toen hebben we de lat hoog gelegd en dit jaar zijn we nog een versnelling hoger geschakeld. We gaan bewust voor zaken die anderen niet doen of hebben: kwaliteitsvolle foto's, nieuwe grote verkiezingsborden, twee goed uitgewerkte folders, alle nieuwe kandidaten hadden een eigen promotiefilmpje op sociale media... En elke kandidaat hebben we van een standaardcampagnepakket voorzien: flyers, visitekaartjes, stickers, een T-shirt..."Bert Maertens benadrukt ook het belang van de extra inspanningen. "Wij hebben in anderhalve maand ruim 8.000 huisbezoeken afgelegd. Dat kost je niks, behalve een paar stevige stapschoenen. Maar ik ben er zeker van dat die vele gesprekken ons geen windeieren hebben gelegd."SP.A Izegem zag haar campagnebudget verhoudingsgewijs dan weer het minst goed beloond. De 17.860,77 euro leverde uiteindelijk 1.566 stemmen op. Met andere woorden: 11,41 euro per stem. "Dat is inderdaad geen schitterend resultaat", reageert Justine Hollevoet. "Maar elke verkiezingscampagne kost geld. Bovendien hadden we wel een redelijke financiële buffer, want SP.A maakt al veertig jaar deel uit van de meerderheid. Geen enkele kandidaat moest zelf voor fondsen zorgen. Jammer genoeg hebben we geen loon naar werken gekregen. Vooral de vele uren inzet van onze vrijwilligers werden niet beloond. Dat steekt wel. De komende zes jaar zullen we dus iets beter naar het bord moeten kijken. En ik betreur vooral dat het mooie werk van de Izegemse socialisten na vier decennia aan de kant geschoven wordt."STiP, de nieuwe politieke beweging van Kurt Grymonprez, moest het over een andere boeg gooien. De partij spendeerde in totaal 8.780,62 euro, waarvan 6.420,62 van een barbecue en smoefeltocht afkomstig was. "Wij hadden geen afdrachten waar we op konden terugvallen. We hadden vooraf een budget van 10.000-11.000 euro vooropgesteld en hebben al onze uitgaven goed overwogen. Daardoor hebben we nu nog een mooi spaarpotje over."STiP heeft straks vijf gemeenteraadsleden en elke mandataris zal tien procent van het bruto presentiegeld afstaan. "Op die manier bouwen we al aan het budget voor 2024", stelt Kurt Grymonprez. "En ook op inhoudelijk vlak zullen we van ons laten horen. De komende zes jaar willen we hard oppositie voeren, maar wel op een faire manier." Enkel Sybille Vandeputte, die ook verkozen is, gaf voor eigen rekening 862,1 euro uit. "Sybille kocht advertentieruimte in de pers. Elke kandidaat mocht van ons extra promotie voeren, maar wel op eigen houtje."