Stellingenoorlog rond nieuwe verbindingsweg tussen snelweg en centrum blijft duren in Middelkerke

gf
Redactie KW

Het dossier rond de nieuwe verbindingsweg tussen de snelweg en het centrum van Middelkerke blijft de gemoederen beroeren. Burgemeester Jean-Marie Dedecker vat de stand van zaken samen en dient de critici scherp van antwoord. De door hem genoemde paardenfokker Koenraad Terryn biedt weerwerk.

Dedecker legt uit dat Middelkerke nu alleen bereikbaar is via drie ophaalbruggen over het kanaal Plassendale-Nieuwpoort. “Plannen voor een vaste brug en een ringweg bestaan al sinds 1968. Na een halve eeuw keurde de bestendige deputatie op 28 maart 2024 eindelijk het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) goed, na inspraak van verschillende partijen zoals inwoners en landbouwers. Alle betrokken instanties, waaronder Agentschap Wegen en Verkeer, Vlaamse Waterwegen en De Lijn, hebben positief geadviseerd.”

Hypocrisie

“Maar een Brugs groepje groene sandalen, een paardenfokker en het plaatselijke boerensyndicaat ABS onder leiding van een mandataris van Open VLD hebben een actiegroepje opgericht. Toen zijn partij aan de macht was, ijverde hij voor een vaste brug en de ontsluiting met een ringweg. Er werd onder het bestuur van Open VLD-burgemeester Landuyt in 2008 zelfs al een rotonde aangelegd op de Westendelaan, waar de ringweg zou toekomen. Hypocrisie ten top,” aldus Dedecker.

“Merkwaardiger is de houding van paardenfokker Koenraad Terryn, die de ringweg smalend en leugenachtig ‘casinoweg’ noemt. Hij verdiende zijn fortuin door zijn onlinegokbedrijf te verkopen en renteniert nu op een tot paardenstoeterij omgebouwde herenboerderij. Hij verliest geen morzel grond door de aanleg van de ringweg. Die ligt op een halve kilometer van zijn deur. Maar toen hij bemerkte dat er geen rechtstreekse afrit voorzien wordt zijn ‘Dallas’, ging hij dwarsliggen.”

Dedecker vervolgt: “Landbouwers moeten maximaal 13 hectare opgeven voor een nieuwe autoweg van 3,5 kilometer, terwijl Middelkerke meer dan 6.000 hectare landbouwgrond heeft. Ze worden gecompenseerd en krijgen andere gronden in ruil. En natuurbeschermers hoeven zich geen zorgen te maken, want voor elke verharde vierkante meter wordt elders onthard.”

Levens in gevaar

De burgemeester benadrukt het veiligheidsprobleem op de Slijpebrug, waar in 2023 162 keer een ambulance en zo’n 60 brandweerwagens naar het hinterland en de E40 moesten. “Elke vertraging brengt levens in gevaar.” Het kanaal, voorheen alleen gebruikt voor pleziervaart, ziet nu een exponentiële groei. De provincie heeft 4 miljoen euro toegewezen voor het uitbaggeren, waardoor de economische scheepvaart kan toenemen tot minimaal 150.000 ton per jaar, met onder andere bulkvervoer en grondtransport met watertrucks van 38 meter lang.”

“In Veurne en Diksmuide zijn daarvoor al loskades gebouwd. “Dat zal leiden tot 7.200 tot 10.800 extra brugopeningen per jaar op het kanaal Nieuwpoort-Passendale, in Middelkerke alleen.”

Dedecker wijst ook op een petitie met 400 handtekeningen, waarin inwoners de situatie in onder meer de Spermaliestraat en Kerkstraat aanklagen. “Ze zijn de files en omzwervingen via sluipwegen zoals de Kousestraat en Brouwerijhofstraat beu en eisen een snelle aanleg. De kostprijs, geschat op 50 miljoen euro, wordt gefinancierd door de Vlaamse Gemeenschap, zonder enige bijdrage van onze bevolking.”

Niet in verhouding

Paardenfokker Koen Terryn weerlegt een en ander. “Deze nieuwe weg door onze polders, inclusief een brug over het kanaal, kost de belastingbetaler geen 50 maar 80 miljoen euro, een nutteloze investering. Het project zal leiden tot een direct verlies van 8,5 hectare landbouwgrond. De huidige Slijpebrug is onlangs grondig onderhouden en kan met vernieuwde hydraulische componenten in minder dan een minuut openen en sluiten, waardoor zowel het weg- als het scheepvaartverkeer beter af is.”

“Verkeerstellingen tonen aan dat er alleen tijdens het toeristische hoogseizoen, en zelfs dan alleen op drukke zondagen, vertraging optreedt op het huidige traject. De voorgestelde oplossing in het PRUP staat niet in verhouding tot het probleem.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier