Samenwerkingsovereenkomst voor nieuwe brug tussen Wevelgem en Lauwe: “Is noodzakelijk”
De gemeenteraad keurde unaniem een samenwerkingsovereenkomst goed voor de bouw van een nieuwe Leiebrug tussen Wevelgem en Lauwe. Het dossier heeft veel weg van de processie van Echternach… “De brug dateert van 1955”, aldus schepen Stijn Tant (CD&V). “Er was al sprake van een nieuwe brug in 2018 en het schoof altijd maar met één of twee jaren op.”
Project Seine-Schelde
De nieuwe brug past in de Leiewerken voor het Europese project Seine-Schelde. Dat moet de vaarroute tussen de Seine en de Schelde verbeteren. Het doel daarvan zijn langere schepen met grotere ladingen, en dus ook minder goederenvervoer op de weg. De huidige brug tussen Wevelgem en Lauwe is te laag voor grotere schepen met drie lagen containers tot 4.500 ton. Daarom wordt een nieuwe brug gebouwd met een vrije doorvaarthoogte van minimaal zeven meter.
“De bestaande brug moet dus vervangen worden door een nieuwe”, zegt de bevoegde schepen. “De aansluitende wegen en jaagpaden moeten worden aangepast aan het grotere hoogteverschil dat moet worden overbrugd. Om de hinder te beperken, zullen de geplande rioleringswerken van Aquafin meegenomen worden in het project van de vervanging van de bestaande brug. Voor de fietsers zal een tijdelijk brug worden voorzien. Het wordt dezelfde brug als in Olsene. Met de bovenstructuur in metaal. Aan weerszijden komt er een fietspad. Een te grote hellingsgraad willen we voor de fietsers vermijden. Om deze werken te kunnen uitvoeren, is een samenwerkingsovereenkomst noodzakelijk.”
Nog geen timing
De financiering van het volledige project is ten laste respectievelijk van De Vlaamse Waterweg en Aquafin. Een concrete timing is er momenteel nog niet. Evenmin hoelang de werken gaan duren. Die sowieso een grote impact zullen hebben op het autoverkeer tussen Wevelgem en Lauwe. Het zal omrijden worden via Menen en Rekkem en via Bissegem en Marke.
Tussen Bissegem en Marke ligt er een nieuwe brug en die werken duurden anderhalf jaar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier