Stap dichter bij toeristische verbindingsweg in Middelkerke: openbaar onderzoek wordt geopend
Het (omstreden) Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) voor de nieuwe verbindingsweg in Middelkerke werd donderdag voorlopig vastgesteld door de provincieraad. De verbindingsweg moet het verkeer van de E40 vlotter naar de kust leiden en de veiligheid en leefbaarheid van inwoners van Middelkerke verbeteren, vooral tijdens toeristische topdagen. Dat die nieuwe infrastructuur wel een pak open ruimte zal innemen, stoot echter heel wat mensen voor de borst.
Het dossier rond deze nieuwe toeristische verbinding tussen het binnenland en Middelkerke beroert al jaren de gemoederen. Amper een maand geleden liet burgemeester Dedecker nog weten dat hij het verschrikkelijk frustrerend vindt dat er geen schot in de zaak komt en er nog steeds geen groen licht is voor de plannen. Het doel is dat toeristen tijdens de vakantieperiodes gemakkelijker in Middelkerke geraken én parking vinden, zonder dat de inwoners daardoor wekenlang geteisterd worden door stilstaand verkeer. Na verschillende adviesrondes werd er uiteindelijke een tweede voorontwerp voor het project opgemaakt en opgenomen in het PRUP, waarover de provincieraad donderdag 28 maart moest stemmen.
Buiten proportie
Niet iedereen is echter tevreden met deze beslissing. Voor de provincieraad vond namelijk al een protest plaats aan de ingang van provinciehuis Boeverbos. Aanwezigen waren landbouwers uit Slijpe en Middelkerke zelf en enkele leden van de Boerenbond, hun voornaamste klacht is dat er te veel open ruimte – waaronder ongeveer18 hectare landbouwgrond – zal worden ingenomen voor een weg die eigenlijk niet echt noodzakelijk is. De hoge kostprijs van het project is volgens hen volledig uit proportie in vergelijking met de voordelen die het zal opleveren.
“De compensatie die de boeren zouden krijgen lijken mooi in theorie, maar is allesbehalve een waardig alternatief in de praktijk”
Hun bezorgdheden worden gedeeld door de fractie Groen. “Na alle tracés die werden voorgesteld wordt er nu toch gekozen voor een plan waarbij er nog meer open ruimte en landbouwgrond zal ingenomen worden. Wij erkennen dat het centrum van Middelkerke door het druk gebruik van de Spermaliestraat mogelijks gebaat zou zijn bij een nieuwe weg. Maar die nood is niet zo groot als de impact dat dit plan zal hebben op omgeving, natuur en landbouw”, aldus provincieraadslid Maarten Tavenier. “We hebben ons onlangs ook vragen gesteld bij de inname van open ruimte in Koksijde, voor de uitbreiding van een golfterrein. De afgelopen weken werd er vanuit alle hoeken steun betuigd aan de landbouwsector, maar dat vergeten we precies snel als hun grond opgeofferd kan worden voor lucratieve bestemmingen zoals bedrijventerreinen of weginfrastructuur.”
Ook meerderheid is kritisch
Ook andere oppositieleden gaan niet akkoord met de manier hoe de deputatie dit dossier heeft aangepakt. Filip Buyse (Vlaams Belang) vergelijkt vindt dat het plan is als “schieten met een kanon op een mug, met weeral de landbouwsector als collateral damage”, hoewel hij niet principieel tegen het verbeteren van de verkeersinfrastructuur is. “Ook de grondcompensatie die voorzien wordt door de deputatie is op papier misschien mooi, maar in de praktijk geen waardig alternatief”, klinkt het verder. Wim Arnaudt (N-VA) is dan weer vooral van mening dat het grote gebrek aan eensgezindheid een teken is dat er met veel zorg stilgestaan moet worden bij het protest vanuit de getroffen partijen en dat zij voldoende gecompenseerd moeten worden.
“Iedereen moet zijn standpunt in het dossier kunnen bekendmaken voor er definitieve beslissingen kunnen genomen worden.”
Tot slot stellen de meerderheidspartijen zich – in mindere mate – kritisch op. Provincieraadslid Peter Roose (Vooruit) laat weten dat zijn partij deze voorlopig vaststelling wel zal goedkeuren, maar zonder garantie dat ze ook groen licht zullen geven voor het definitieve plan: “Wij zijn zeker vragende partij om een goeie verbinding te hebben naar de kust. Maar we hebben ook heel wat verontrustende verhalen gelezen. Het gaat over een tracé dat dwars door de Polders snijdt. Wij willen vooral dat het openbaar onderzoek kan opstarten. Iedereen moet zijn standpunt in het dossier kunnen bekendmaken en daarna moet het debat deftig gevoerd kunnen worden.” Ook Anthony Dumarez (Open VLD) en Els Kindt (CD&V) zijn kritisch over deze vorm van verharding maar willen het dossier wel een kans geven. “Als het draagvlak niet aanwezig zou zijn, dan zullen wij onze steun moeten intrekken”, klinkt het.
“De Provincie heeft een grote inspanning gedaan om de impact van de ontsluiting op de open ruimte, landbouw en natuur zoveel als mogelijk te beperken. We zullen blijven luisteren naar alle bezorgdheden”, reageert gedeputeerde voor ruimtelijke ordening Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD).
Openbaar onderzoek
Binnenkort wordt het openbaar dossier georganiseerd, dit zal lopen van 2 mei tot en met 1 juli 2024. Er zal een infomarkt plaatsvinden op 22 mei in CC De Branding in Middelkerke. Iedereen die wil kan reacties en bezwaren tegen dit plan indienen, die worden dan verwerkt door de provinciale commissie voor ruimtelijke ordening (PROCORO). De definitieve vaststelling van het uitvoeringsplan wordt verwacht tegen begin 2025.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier