Uitbreiding digitale dienstverlening
Via het digitaal loket kan men de klok rond en vanop elk toestel een beroep doen op de gemeentelijke diensten. Met de komst van drie nieuwe digitale systemen breidt het gemeentebestuur de onlinedienstverlening verder uit.
“De website www.staden.be bundelt alle digitale producten van de gemeente”, vertelt schepen van Leven Nathalie Depuydt (Open VLD). “Bezoekers kunnen er info vinden over onze dienstverlening en kunnen er terecht met al hun vragen. Met de komst van eGovFlow, Spotbooking en Microsoft Bookings breiden we onze digitale diensten sterk uit. Inwoners kunnen nu vanop www.staden.be/digitaalloket ook rechtstreeks documenten opvragen bij MAGDA, het gegevensdelingsplatform van de Vlaamse overheid. Daar zijn tal van attesten te vinden die – onder bepaalde voorwaarden – automatisch afgeleverd worden. Maar ook de aangifte van bijvoorbeeld een adreswijziging kan vanaf nu volledig digitaal. Dat alles kan overigens de klok rond. Je hoeft enkel je elektronische identiteitskaart, je itsme-app of token bij de hand te hebben.”
Openbaar domein
“Wie toch nog een afspraak met de dienst Leven wil maken, kan daarvoor terecht op www.staden.be/afspraak. Daar kun je dan zelf een tijdstip vastleggen in de agenda van de medewerkers.”
“Ook innames van het openbaar domein kunnen voortaan digitaal aangevraagd worden”, gaat schepen van Mobiliteit Geert Moerkerke (Open VLD) verder. “Via het gebruiksvriendelijke Spotbooking kunnen inwoners en bedrijven online hun aanvraag indienen voor een tijdelijke inname van het openbaar domein voor bijvoorbeeld een verhuis of het plaatsen van een container. Ze kunnen hun inname meteen zelf intekenen op een digitale kaart. Voor de inname van openbaar domein bij evenementen kunnen organisatoren terecht op het digitaal evenementenloket via www.staden.be/evenementenloket.” (BCH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier