CD&V wil dat Wevelgem zelf kan beslissen over de invulling van de N8, de gewestweg die deelgemeente Wevelgem dwars doormidden snijdt. De gemeente start een procedure op bij de huidige verantwoordelijke, het agentschap Wegen en Verkeer (AWV), om de weg naar het lokale niveau over te hevelen. Dit alles moet de gemeente meer flexibiliteit bezorgen bij de uitrol van het masterplan centrum en het mobiliteitsplan.
De N8, in Wevelgem beter bekend als de Menenstraat, Vanackerestraat en Kortrijkstraat, zorgt voor veel frustratie, zowel bij politici als bij inwoners. “Telkens weer krijgen we in de gemeenteraad of van burgers vragen om een ingreep langs die gewestweg”, zegt burgemeester Jan Seynhaeve (CD&V). “Of het nu om de vraag naar een zebrapad of een herstelling is, telkens moeten wij onze armen in de lucht gooien en zeggen “Dat is helaas niet onze verantwoordelijkheid”. Daarin willen wij verandering brengen. We zijn ervan overtuigd dat we een sterk dossier hebben om AWV daarvan te overtuigen.”
Zoals Zwevegem
De N8 zorgde in het verleden voor doorstroming van alle soorten verkeer, van Sint-Idesbald aan de kust tot in Brussel. Ondertussen biedt het Vlaamse wegennet heel wat alternatieven. In Zwevegem bijvoorbeeld is de N8 al onder lokaal beheer dankzij de omleiding daar. “Waarom zou dat niet in Wevelgem kunnen?”, vraag burgemeester Seynhaeve zich af. “De A19 loopt parallel met de N8 en is een perfect alternatief voor zwaarder en doorgaand verkeer. Voor ons centrum, de Vanackerestraat, vragen wij daarom dat AWV het stuk N8 naar de gemeente overhevelt.”
De lokale verantwoordelijkheid zal vanzelfsprekend de planning en de uitvoering van het masterplan en het mobiliteitsplan vereenvoudigen. In eigen beheer loopt alles nu eenmaal vlotter. “De volgende jaren staan grote werken op stapel”, bevestigt schepen van Mobiliteit Marie De Clerck (CD&V). “Een heraanleg van de N8 tussen het eerste ronde punt en Bissegem staat alvast gepland. Zoals ondertussen aangekondigd willen we ook het centrum aanpakken. Als je niet zelf de baas bent over de weg die een groot deel van die verandering zal uitmaken, bots je gegarandeerd op heel wat hindernissen. De aanleg van een zebrapad of het beheer van verkeerslichten ligt nu al zo moeilijk. Bovendien willen we een echt verbod voor zwaar vrachtverkeer. Het mobiliteitsplan dat we momenteel herschrijven zullen we vlugger kunnen implementeren als we zelf alles in handen hebben.”
Centrumplein
Het mobiliteitsplan en het masterplan zullen Wevelgem-centrum in hoge mate een ander uitzicht geven. “Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden”, aldus burgemeester Seynhaeve. “We willen geen tunnels of andere technisch en financieel onhaalbare toestanden, maar we willen wel een groen en zuurstofrijk centrum voor zowel inwoners als handelaars. Met een echt centrumplein, en als het even kan met minder verkeerslichten en – laat dit duidelijk zijn – met behoud van hetzelfde aantal parkeerplaatsen.”
Kosten/baten
Als de N8 in eigen handen komt, dan zijn de baten maar ook de kosten voor de gemeente. Daaraan hangt een financieel plaatje. De burgemeester is ervan overtuigd dat de baten de kosten zullen overstijgen. “Bovendien hoeven we ons financieel geen zorgen te maken, onze schuld wordt versneld afgebouwd en er liggen reserves klaar om de grote werven van de toekomst aan te pakken.”
In het voorstel dat CD&V aan AWV zal overmaken wordt enkel de Vanackerestraat als gemeentelijke weg voorgesteld. Wat niet wegneemt dat in de toekomst ook de Kortrijkstraat en Menenstraat naar het lokale niveau kunnen worden overgeheveld. De aanpak van het centrum primeert, zoveel is duidelijk. Ook bij de andere partijen die in de aanloop naar de verkiezingen hun eigen voorstellen formuleren. We zijn benieuwd, het worden boeiende tijden.
(SLW)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier