Brugge wil een superschepen voor economie

Een Brugse superschepen voor economie en een centrum manager. Of zelfs een kmo-manager. Dat beloofden nagenoeg alle Brugse lijsttrekkers voor de komende gemeenteraadsverkiezingen aan de 400 handelaars en ondernemers die Unizo donderdagavond naar het Sint-Lodewijkscollege gelokt had voor een politiek debat.

© Davy Coghe

Hoezeer de ‘slimste mens’ en moderator Xavier Taveirne ook zijn best deed, hij slaagde er niet in de lijsttrekkers van de zeven partijen die deelnemen aan de Brugse gemeenteraadsverkiezingen tegen elkaar op te zetten. Of kleur te doen bekennen over eventuele voorakkoorden. Ze bleven opvallend lief voor elkaar, enkel Mercedes Van Volcem (Open VLD Plus) en Dirk De fauw (CD&V) vochten af en toe een verbaal robbertje uit.

Prioriteiten

Brugge wil een superschepen voor economie
© Davy Coghe

Unizo voorzitter Hendrik Vermeulen hoopte dat het prioriteitenprogramma dat zijn vereniging afgegeven heeft aan de zeven Brugse partijen een blauwdruk wordt voor het stedelijk beleid vanaf 2019. Elk van de aanwezige politici behoedde er zich voor om de handelaars tegen de borst te stoten en probeerde de aanwzige ondernemers te paaien.

Een eerste thema was de leegstand en de perceptie dat Brugge moeilijk bereikbaar is. Wat meteen gecounterd werd door burgemeester Renaat Landuyt. Hij wees erop dat Brugge met amper 5,2% leegstand het veel beter doet dan Kortrijk en Roeselare. “De reden dat er nu winkels leegstaan in de Steenstraat en de Geldmuntstraat is te wijten aan hoge huurprijzen, tot 10.000 euro. Nu de meeste openbare werken klaar zijn, moeten we stoppen met roepen dat Brugge onbereikbaar is”, aldus Renaat Landuyt.

Centrummanager

Pol Van Den Driessche (N-VA) hekelde het repressief parkeerretributiebeleid, dat de stadskas 2 miljoen euro aan boetes opleverde. Hij vond dat Brugge het voorbeeld van Kortrijk moet volgen en startende handelaars moet toelaten om een pand voor één jaar te huren, in een proefperiode. Alle partijen steunen het Unizo idee om een centrummanager aan te stellen.

Brugge wil een superschepen voor economie
© Davy Coghe

Dirk De fauw (CD&V) ging zelfs nog een stapje verder: “Om te verhinderen dat er nog meer bier- en pralinewinkels komen in leegstaande panden, moet ons stadsbedrijf panden opkopen en zelf verhuren.” Hij kreeg meteen tegenwind van Renaat Landuyt, die meent dat het geenszins de taak van de stad is om immobiliënmakelaar te spelen.

Shop&go

Brugge wil een superschepen voor economie
© Davy Coghe

Mercedes Van Volcem (Open VLD Plus) pleitte voor meer shop&go zones en een eerste uur gratis parkeertijd in de ondergrondse parkings: “Zo kan Brugge meer shoppers lokken. Vier uur parkeren in de winkelstraten is te lang, er is meer rotatie nodig.”

Burgemeester Renaat Landuyt (SP.A) meldde dat Interparking volgende week een bouwaanvraag zal indienen voor de uitbreiding van de ondergrondse parking ‘t Zand met 600 plaatsen. De aanleg ervan moet normaal gezien in 2019 starten.

Voor Stephen Brigitta (PVDA) moet er dringend iets gedaan worden aan de hoge huurprijzen. Stefaan Sintobin (VB) pleitte dan weer voor een efficiënter openbaar vervoer. Pol Van Den Driessche (N-VA) noemde de shuttlebusjes een miskleun : “Een van de chauffeurs is een depressie nabij, omdat er bijna nooit iemand in zijn bus zit.”

Dirk De fauw (CD&V) en Renaat Landuyt (SP.a) verdedigden het vaak bekritiseerde parkeerplan: “Het is in de eeerste plaats bedoeld voor de 20.000 bewoners van de binnenstad, die nu tenminste dicht bij hun huis kunnen parkeren. Voordien waren er teveel auto’s en te weinig parkeerplaatsen.”

Stephen Brigitta (PVDA) eiste dat werknemers in de binnenstad gratis parkeren. Raf Reuse (Groen) vond dan weer dat we van de binnenstad geen grote garage mogen maken, door parkeren opnieuw gratis te maken: “Zet in op alternatieven, deelfietsen en een nieuw circulatieplan voor het openbaar vervoer, met ringbussen en elektrische shuttlebussen in de stad.”

Vergunningen

Zijn er nog kafkaiaanse toestanden rond vergunningen voor ondernemers ? Volgens Pol Van Den Driessche (N-VA) verdrinken de ondernemers in de administratieve romslomp en krijgen zij onvoldoende hulp van de stadsambtenaren. Maar Dirk De fauw (CD&V) stelde dat slechts een handvol dossiers de beslissingstermijn van 105 dagen niet halen. Raf Reuse (Groen) hekelde het feit dat ambtenaren, die met pensioen gaan, niet meer vervangen worden: “Er zijn integendeel meer ambtenaren nodig om in het kmo-loket de ondernemers te helpen met hun dossiers.”

Volgens Mercedes Van Volcem (Open VLD Plus) is Brugge op dat vlak een keizerrijk zonder rechtszekerheid voor de ondernemers. Pol Van Den Driesche (N-VA) vergeleek de geplande headquarterszone met het Zilverfonds van de socialisten: “We praten er al zo lang over, maar het blijft een lege doos. Brugge mist een ambitieus, economisch plan.” (SVK/Foto’s DC)

Brugge wil een superschepen voor economie
© Davy Coghe

Burgemeester Renaat Landuyt (SP.a) ging niet mee in dit doemdenken: “De fundamenten zijn gelegd, de grote openbare werken zijn voorbij. Vanaf 2019 kan een superschepen voor economie inspelen op nieuwe trends en samenwerken met de haven, die de motor van de economie in de Brugse regio is.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.