Net in de week waarin een groots opgezette Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid kon vaststellen dat de ongevallenstatistiek in ons land niet langer daalt, werd in Gits een meisje van de weg gemaaid. Terwijl in Brussel verschillende ballonnen werden opgelaten met haalbare en vooral onhaalbare ideeën om de verkeersveiligheid te verbeteren, zorgde een harde klap ervoor dat Saar nooit ouder zou worden dan vijftien. De kerstdagen zullen voor haar familie, vrienden en vriendinnen nooit meer zijn zoals voorheen.
...

Net in de week waarin een groots opgezette Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid kon vaststellen dat de ongevallenstatistiek in ons land niet langer daalt, werd in Gits een meisje van de weg gemaaid. Terwijl in Brussel verschillende ballonnen werden opgelaten met haalbare en vooral onhaalbare ideeën om de verkeersveiligheid te verbeteren, zorgde een harde klap ervoor dat Saar nooit ouder zou worden dan vijftien. De kerstdagen zullen voor haar familie, vrienden en vriendinnen nooit meer zijn zoals voorheen.Het ongeval krijgt een haast symbolische betekenis omdat het zowat alle elementen bevat die aantonen dat ons land ernstig tekort schiet op het vlak van de verkeersveiligheid : de kwetsbaarheid van de zwakke weggebruiker, een menselijke fout, alcoholgebruik, geen verzekering, geen geldige documenten, eerdere veroordelingen door een politierechter én vluchtmisdrijf. Vooral op dat laatste werd in de media uitvoerig gefocust. Ik kreeg zelfs het onbehaaglijke gevoel dat het ongeval als dusdanig bijna bijzaak was geworden.In 2014 stierven in ons land maar liefst 727 mensen in het verkeer. Dit zijn gemiddeld meer dan twee mensen per dag. In de leeftijdsgroep 15-24 jarigen is het verkeer de belangrijkste doodsoorzaak. De Go for Zero strategie is ondertussen op politiek niveau al afgevlakt. Mijn maag keerde toen ik Minister Galant hoorde vertellen dat er in 2020 maximum nog 400 verkeersdoden mogen zijn. Overal waar je momenteel komt om kerstaankopen te doen, zie je zwaar bewapende militairen, maar ondertussen blijven we overdreven snelheid en alcoholgebruik in het verkeer tolereren... Hoeveel mensen zijn er in december in ons land gestorven door een terroristische aanslag? En in het verkeer?Vluchten kan niet meer! Uiteraard niet in het verkeer, maar ook niet door de politieke verantwoordelijken. Onder meer door de technologische vooruitgang, de introductie van passieve en actieve veiligheidssystemen in de wagens, is men er de voorbije jaren in geslaagd om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Dat we niet goed bezig waren, wisten we al lang, want tegenover de ons omringende Europese landen bleef de daling in ons land beperkt. Er is nu een kentering in de statistiek gekomen waardoor de échte wonde terug zichtbaar wordt.De wonde is zo complex dat ze niet kan geheeld worden door één chirurg. Er moet een team aan de slag. Een team met ballen, een team dat zich niet laat afschrikken door belangengroepen en gaat voor een tabula rasa. Een team dat niet vlucht.