
Het stedelijk infoblad van maart besteedt 7 pagina’s aan koers: De voorpagina en 3 bladzijden gaan over de Classic Brugge-De Panne, één pagina over andere koersen die in Veurne passeren en twee pagina’s over ‘de geboorte van de koers’ in 1869 in Veurne.
Als trotter ben ik ook fietsactief en wielergek. Als de koers in de Duinkerkestraat passeert, posteer ik mij voor de deur. Tussen 21 en 29 maart kwamen er vier wielerwedstrijden langs – tien passages – want de renners toeren in en rond Veurne, met De Moeren als scheidsrechter als het waait vanuit de juiste richting.
Veurne-Adinkerke-Veurne in 1869 was een primeur: nooit eerder was van stad tot stad gekoerst, in die tijd met Michaux trapfietsen: 40 kg zwaar. De eerste grote wielerwedstrijd van stad tot stad namelijk Parijs-Oostende in 1892, passeerde ook in Veurne.
“In het mediatieke wielergebeuren draait alles rond citymarketing”
Verklaart deze wielergeschiedenis waarom stad Veurne sinds een vijftal jaar financieel flink bijdraagt aan de World Tour eendaagse Brugge-De Panne dames en heren? Neen, in het mediatieke wielergebeuren draait alles rond citymarketing. Meerdere passages over de Grote Markt, in beeld gebracht vanop de motor of vanuit de helikopter, rechtstreeks op TV, is puur reclame voor Veurne. Onze stad langdurig in beeld lokt toeristen: daarvoor wil Stad Veurne betalen. Ik juich de Veurnse wielersponsoring toe. De Panne en Koksijde doen dat ook en al veel langer.
Er is een keerzijde aan deze sportmedaille: de twee midweekse koersen die in Veurne passeren, zorgen voor véél verkeershinder: parkeerverbod in 17 Veurnse straten, de Grote Markt een hele dag verkeersvrij, twee namiddagen wordt alle verkeer stilgelegd, telkens de koers in Veurne haar rondjes draait. Files zullen er zeker tijdelijk ontstaan. Wie beroepshalve in Veurne verplaatsingen moet doen met de auto, denkt dus best vooraf goed na waar hij best kan rijden. Veurne is koers, twee namiddagen, eind maart.
Opinies
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier