Wegen en Verkeer na twee zware ongevallen op drie dagen tijd op E403: “Wat kunnen wij nóg meer doen?”

Het was een dodelijke week op de West-Vlaamse wegen. © BF
Olaf Verhaeghe

In de file aan de werken op de E403 richting Brugge zijn op drie dagen tijd twee zware verkeersongevallen gebeurd. Dinsdag kwam een man van 60 om het leven toen hij met zijn bestelwagen op een vrachtwagen inreed, donderdag vielen verschillende gewonden bij een kettingbotsing. Het Agentschap Wegen en Verkeer, verantwoordelijk voor de signalisatie, vraagt zich luidop af welke maatregelen ze nog kunnen nemen. “Bestuurders moeten gewoon meer afstand houden en niet plots alle remmen dichtgooien”, stelt woordvoerder Eveline Vandecaetsbeek.

De werken aan de brug over de E403 in Lichtervelde begonnen maandag, maar na amper vier dagen staat de teller met zware ongevallen al op twee. Dinsdagmiddag reed een man van 60 jaar uit Ronse met zijn bestelwagen van Stadsbader in op een vrachtwagen met een Nederlandse nummerplaat vlak voor de afrit Beveren-Ardooie in de richting van Brugge. De hulpdiensten snelden nog ter plaatse, maar de chauffeur overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

Kettingbotsing

Donderdag was het echter wéér prijs toen een onoplettende vrachtwagenbestuurder op een andere vrachtwagen in de staart van de file knalde. Die botsing veroorzaakte een kettingreactie waar uiteindelijk zes voertuigen bij betrokken raakten. De materiële schade was enorm, vijf personen werden met verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht.

De verkeersellende op die drukke E403 richting Brugge houdt nog wel even aan, de werken aan de brug duren immers tot november. Vraag is dan ook of nog meer ongevallen de komende dagen en weken vermeden kunnen worden. Wegbeheerder Wegen en Verkeer geeft alvast aan voldoende maatregelen te hebben genomen om bestuurders te waarschuwen voor de mogelijke file.

“Ik zie niet in wat we nog meer kunnen doen”, reageert West-Vlaams woordvoerder Eveline Vandecaetsbeek. “We hebben al een pak meer signalisatie geplaatst dan wettelijk verplicht is en er staan vier tekstkarren die aangeven dat er wegenwerken zijn en waar de file begint. De eerste staat al op tien kilometer afstand van de werfzone. Uiteraard staan we open voor bijkomende maatregelen, maar op dit moment zien we niet welke extra mogelijkheden er zijn.”

Vroeger 90 per uur?

Wegen en Verkeer zat naar aanleiding van het dodelijke ongeval al samen met de federale politie om eventuele aanpassingen te bespreken. “Maar ook zij zien niet meteen oplossingen”, aldus Eveline Vandecaetsbeek nog. “Als we de zone 90 kilometer per uur al vroeger laten ingaan, verleggen we het probleem enkel. Een echte oplossing is dat niet. Ik vrees dat we nog te veel moeten rekenen op het gezond verstand van de weggebruiker. Chauffeurs en automobilisten moeten gewoon voldoende afstand houden en niet plots alle remmen dichtgooien.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier