Annick Lambrecht wil vrachtwagens weren aan scholen

Annick Lambrecht pleit voor extra maatregelen om het aantal ongevallen met scholieren te doen dalen. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Elke dag zijn er veertien Vlaamse kinderen betrokken betrokken bij een ongeval op weg naar school. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg bij mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD). “Gelukkig stijgt de verkeerskennis van de leerlingen. Maar er is nood aan venstertijden voor vrachtverkeer: bij start en aanvang van de schooltijd zouden er geen vrachtwagens in de buurt van scholen mogen rijden.”

“Verkeersveiligheid voor fietsers is een zeer belangrijk thema waar nog veel vooruitgang gemaakt kan worden”, meent de Brutse politica Annick Lambrecht (Vooruit). “Het aantal fietsslachtoffers in het verkeer steeg het voorbije jaar en vorige zomer werd bekend gemaakt dat er elke dag veertien kinderen betrokken zijn bij een ongeval op weg naar school. Elke ouder wil dat zijn kind veilig is in het verkeer. Daarom zijn deze cijfers zeer alarmerend. Om hier iets aan te doen bestaan er veel initiatieven om kinderen te leren hoe ze zich veilig kunnen verplaatsen in het verkeer.”

Fietsexamen

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde organiseert zo al jaren “Het Grote Fietsexamen” in het zesde leerjaar. Uit cijfers die Annick Lambrechts opvroeg bij minister Lydia Peeters (Open VLD) blijkt dat het vooruit gaat met de verkeerskennis van onze 12-jarige. Schooljaar na schooljaar stijgt het slaagpercentage en het aantal deelnemers van Het Grote Fietsexamen. Met een slaagpercentage van bijna 94 procent in 2019-2020 werd een hoogtepunt bereikt in vergelijking met het slaagpercentage van 83 procent in 2012-2013. In 2019 participeerde 25.425 leerlingen. Een enorme stijging in vergelijking met de 10.686 leerlingen in 2016.

Venstertijden

“We zijn zeer blij met deze cijfers. Ze tonen dat het vooruit gaat met de verkeerskennis van onze jongeren. Zo zijn ze beter in staat zich veilig te verplaatsen en vinden er hopelijk ook minder verkeersongevallen plaats. Maar er is natuurlijk meer nodig dan dat. Belangrijker is dat we ons verkeer veiliger maken voor onze schoolgaande jeugd en daarbij alle fietser. Het zijn immers niet fietsers die onze wegen onveilig maken maar onveilige infrastructuur, auto’s en vrachtverkeer. Daar is nog veel werk aan de winkel. Dat gaat door degelijke fietspaden aan te leggen, een zone 30 in te voeren binnen de bebouwde kom waar geen afgescheiden fietspad is en venstertijden voor vrachtverkeer rond scholen in te voeren. Zo gaan we echt naar een Vision Zero, nul dodelijke slachtoffers, tegen 2050”, aldus Annick Lambrecht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier