De aanslag op het platteland

Peter Bossu: "Ben Weyts, Vlaamse Regering blijf met jullie potloden van ons openbaar vervoer!" © BELGA
Peter Bossu
Peter Bossu Milieuactivist uit Diksmuide

Peter Bossu kan de hervorming van de belbussen niet smaken.

Toen toenmalig Vlaams minister van openbare werken Steve Stevaert (1954-2015) rond de eeuwwisseling het principe van de basismobiliteit lanceerde, ontketende dit een radicale ommekeer. Na lange jaren van neergang en zelfs complete verwaarlozing van het openbaar vervoer in landelijk Vlaanderen, werden bussen weer op de kaart gezet. Om het uur een bus, op maximum 750 m loopafstand van de woning, werk of school, je moest er maar opkomen. Als het kon met gewone bussen, elders werden tientallen ‘belbussen’ opgestart.

Het bussenplan van Stevaert was succesvol: De Lijn werd een sterk merk en jaar na jaar kon men sterke groeicijfers voorleggen. In die tijd werd het vooroordeel genekt dat enkel wat marginalen de bus nemen. De groei en de bloei van het openbaar vervoer werd plots (politiek) sexy.

West-Vlaanderen was hier een trekker

Tal van bewegingen in de kustprovincie voerden jarenlang actie voor een beter openbaar vervoer in het landelijke gebied. Stevaert wist dit en “beloonde” onze provincie met een reeks pilootprojecten met Belbussen. Senioren die eerder nauwelijks of niet uit hun dorp of zelfs straat raakten, jongeren die nog geen rijbewijs hadden, mensen die kozen of moesten kiezen voor maar 1 auto… waren plots weer mobiel. Het busbeleid van die jaren kreeg duizenden Vlamingen de bus op. Weg van de file of eindelijk mobiel.

Minister Weyts wurgt openbaar vervoer op de buiten

De laffe nekslag

Het gonsde al vele maanden over de veranderingen die De Lijn, onder supervisie van de bevoegde minister Dhr. Ben Weyts, zou doorvoeren voor de belbussen. Het was al opvallend dat mensen moesten blijven bellen om een bus te bestellen terwijl een mens zowat ongeveer alles via een app of internet kan bestellen wat men maar kan bedenken. Het was even opvallend dat de hervormingen altijd maar uitgesteld werden en De Lijn pas zo’n 14 dagen geleden (na een eerste brief met verkeerde informatie) liet weten dat het systeem vanaf 1 juli zou aangepast worden. De vele klanten die informeerden wat die veranderingen dan wel zouden zijn, kregen te horen dat het allemaal vlot zou lopen en niet zo veel inhield.

Ja, ik ben een gebruiker

Ik wil voor wat hierna komt waarschuwen dat ik inderdaad een gebruiker ben. Een gebruiker van het openbaar vervoer, van belbussen. Ik doe het zelf niet alleen, maar als het even kan met leden van mijn gezin en met buren en vrienden.

Als gebruiker viel ik gisteren zowat lam toen ik de belbuscentrale belde en te horen kreeg wat die vlotte veranderingen van het belbussysteem wel zouden zijn. Ik waarschuw: velen gaan zeggen dat ik overdrijf. Geen probleem, bel dan eens de belbuscentrale of tik wat oefeningen in op de routeplanner van De Lijn (www.delijn.be). Ik geef hierna als gebruiker en inwoner van Lampernisse, een polderdorp op zowat 8,5 km van Diksmuide een aantal gegevens in. Ik wil iedereen waarschuwen: de info komt niet van een of andere leukerd, het is geen fake news, het is het hervormde systeem van De Lijn om de belbussen en de link tussen mensen en dorpen, platteland en stad “wat te hervormen in het belang van de leefbaarheid van het bedrijf en de service aan de klant van De Lijn”.

Parijs is soms minder ver van Diksmuide dan het dorpje op 8,5 km afstand

Als ik tot voor 1 juli jongstleden een Belbus bestelde om pakweg 7u13 de trein te nemen naar Brussel, kon ik de Belbus pakken van 6u30 en op een heel zeldzaam moment van heirkracht na, was ik 99,99% van de keren perfect op tijd (merci mensen van De Lijn!).

Volgens het nieuwe systeem zou ik, afhankelijk van de dag, het moment en de service naar de klant soms… 2u56 of 2u41 minuten onderweg zijn om de 8,5 km tussen Lampernisse en Diksmuide of omgekeerd te overbruggen. Een gebruiker gaat dan naar een bushalte langs de N8 Ieper-Veurne en neemt -al dan niet met overstappen- de bus of trein via Ieper of Veurne naar Diksmuide.

Ik geef toe, er zijn ook systemen ingebouwd dat het maar een klein uurtje duurt om Lampernisse en stadion-Diksmuide te bereiken, maar dan moet ik al een uur vroeger de bus nemen om 8,5 km te overbruggen en zowat een uur wachten in het station omdat De Lijn en de NMBS zich niet op elkaar afstemmen. Wat een eenheid in deze tijden vol verandering.

Ben Weyts, Vlaamse Regering blijf met jullie potloden van ons openbaar vervoer!

Als ik met de auto ga, ben ik bijvoorbeeld in de daluren even snel van Lampernisse naar Bokrijk (Limburg) dan van Lampernisse naar station Diksmuide. Met wat geluk ben ik ook met de auto sneller in Parijs dan dat ik van Lampernisse naar pakweg Gent ga. De kracht van verandering…

Waarom schieten op Weyts?

Wijlen Stevaert werd destijds fel bekritiseerd omwille van zijn basismobiliteit, zijn belbussen, zijn gratis gebruik van sommige openbare diensten. Kwam die kritiek terecht op zijn adres, aan zijn persoon? JA! Hij was tenslotte de verantwoordelijke minister. Laat ons nu dan ook de bevoegde minister, Dhr. Ben Weyts aanspreken over de afbouw van het openbaar vervoer, van de belbussen op het platteland: Gemeentebesturen sta op en verzet jullie! Ben Weyts, Vlaamse Regering blijf met jullie potloden van ons openbaar vervoer!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier