"De keuzes die wij maken tijdens het kopen, hebben immers gevolgen", stelt Lieven Vandendriessche, coördinator Fairtradegemeente Anzegem en Wereldwinkel. "Vandaar dienen we ons de vraag te stellen of we de impact van onze kaba kennen. Een sluitend antwoord daarop hoef je niet ver te zoeken. Met het fairtradelabel ben je zeker."
...

"De keuzes die wij maken tijdens het kopen, hebben immers gevolgen", stelt Lieven Vandendriessche, coördinator Fairtradegemeente Anzegem en Wereldwinkel. "Vandaar dienen we ons de vraag te stellen of we de impact van onze kaba kennen. Een sluitend antwoord daarop hoef je niet ver te zoeken. Met het fairtradelabel ben je zeker.""Om de bewustwording te vergroten reist de fairtrade-maxi-kaba door Groot-Anzegem tijdens de komende tien dagen", vult Jan Glorieux, voorzitter Wereldraad Anzegem aan. "Binnen de Wereldwinkel, gelegen in de Beukenhofstraat in Vichte, was het idee van een maxi-kaba al vroeger opgeworpen vermits er veel Oxfamproducten te vinden zijn. Een eerlijk inkomen voor de producent staat hier centraal. Anzegem is al een aantal jaar een fairtradegemeente omdat een aantal winkels en warenhuizen, bedrijven en de gemeentelijke administratie in Anzegem fairtrade- en lokale producten kopen en verbruiken. Omdat de gemeente het ook belangrijk vindt dat de burgers weten dat fairtradeproducten op verschillende plaatsen te vinden zijn, ook in de vertrouwde buurtwinkel of warenhuis, voeren ze nu actie met de kaba.""De klant wordt uitgenodigd om te kopen met oog voor een rechtvaardige wereld", stelt Lieven Vandendriessche. "Wie bewust kiest voor die producten en daarvoor een kleine meerprijs wil betalen, maakt mee een wereld van verschil voor producenten. Zeker in het Zuiden, maar ook bij ons. Verander de handel en je verandert levens, is een van de slogans van de campagne. Of nog: 'Trade, not aid'. Met andere woorden heeft mee zorgen voor eerlijke handel, meer impact dan alleen helpen."De kaba zelf bestaat uit een houten geraamte, een stevig handvat en een bedrukt doek met als opschrift: 'Hé, ken jij de impact van jouw kaba?'. Het ontwerp is van Heren Loebas met Anzegemnaar Stijn Dhondt en Peter Vandesijpe, die op een speelse manier impact trachten te hebben op de wereld.Dankzij de federale overheidsdienst Trade Development Centre (TDC) die de helft van de kosten subsidieerde, was deze uitwerking mogelijk.(GV)