Rondreizende boodschappentas van groot formaat om te leren kiezen voor eerlijke handel

De reizende kaba met afmetingen van 190 cm op 220 cm en een diepte van 70 cm staat momenteel aan grootwarenhuis Delhaize in Anzegem. Op de foto zien we v.l.n.r. Jan Glorieux, Hildegart Vandendriessche (vrijwilligster Wereldwinkel) en Lieven Vandendriessche. © GV
Redactie KW

Bij het begin van de Week van de Fair Trade, die loopt van 7 tot 17 oktober, lanceerde de werkgroep Fairtradegemeente Anzegem een rondreizende boodschappentas van groot formaat. In samenwerking met de Wereldwinkel en de Wereldraad Anzegem willen zij via de ‘kaba’ alle consumenten uitnodigen om na te denken over hoe zij hun boodschappentas vullen.

“De keuzes die wij maken tijdens het kopen, hebben immers gevolgen”, stelt Lieven Vandendriessche, coördinator Fairtradegemeente Anzegem en Wereldwinkel. “Vandaar dienen we ons de vraag te stellen of we de impact van onze kaba kennen. Een sluitend antwoord daarop hoef je niet ver te zoeken. Met het fairtradelabel ben je zeker.”

“Om de bewustwording te vergroten reist de fairtrade-maxi-kaba door Groot-Anzegem tijdens de komende tien dagen”, vult Jan Glorieux, voorzitter Wereldraad Anzegem aan. “Binnen de Wereldwinkel, gelegen in de Beukenhofstraat in Vichte, was het idee van een maxi-kaba al vroeger opgeworpen vermits er veel Oxfamproducten te vinden zijn. Een eerlijk inkomen voor de producent staat hier centraal. Anzegem is al een aantal jaar een fairtradegemeente omdat een aantal winkels en warenhuizen, bedrijven en de gemeentelijke administratie in Anzegem fairtrade- en lokale producten kopen en verbruiken. Omdat de gemeente het ook belangrijk vindt dat de burgers weten dat fairtradeproducten op verschillende plaatsen te vinden zijn, ook in de vertrouwde buurtwinkel of warenhuis, voeren ze nu actie met de kaba.”

Wereld van verschil

“De klant wordt uitgenodigd om te kopen met oog voor een rechtvaardige wereld”, stelt Lieven Vandendriessche. “Wie bewust kiest voor die producten en daarvoor een kleine meerprijs wil betalen, maakt mee een wereld van verschil voor producenten. Zeker in het Zuiden, maar ook bij ons. Verander de handel en je verandert levens, is een van de slogans van de campagne. Of nog: ‘Trade, not aid’. Met andere woorden heeft mee zorgen voor eerlijke handel, meer impact dan alleen helpen.”

De kaba zelf bestaat uit een houten geraamte, een stevig handvat en een bedrukt doek met als opschrift: ‘Hé, ken jij de impact van jouw kaba?’. Het ontwerp is van Heren Loebas met Anzegemnaar Stijn Dhondt en Peter Vandesijpe, die op een speelse manier impact trachten te hebben op de wereld.

Dankzij de federale overheidsdienst Trade Development Centre (TDC) die de helft van de kosten subsidieerde, was deze uitwerking mogelijk.

(GV)

Neem deel aan de wedstrijd

Neem een foto van jezelf vóór de grote kaba die overal in Anzegem zal opduiken of neem een foto van jezelf met de producten uit eerlijke handel die je gekocht hebt. Tag je foto op Facebook met ‘fairtradegemeente Anzegem’ of geef je foto af in de Wereldwinkel. Met wat geluk win je een ‘faire kaba’ vol lekkers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier