Céline Dept kroont zich tot koningin van de sociale media

Michiel Callebaut en Céline Dept maken samen YouTube-video's als CEMI. Céline blijkt veruit een van de populairste socialemediafiguren in ons land. (foto Belga) © BELGA
Bert Vanden Berghe

Influencers of zogenaamde content creators winnen steeds meer aan belang. Zo blijkt uit het jaarrapport van de Vlaamse Regulator voor de Media. Daarbij steken de West-Vlamingen, zoals Acid en CEMI, er met kop en schouders bovenuit.

Elk jaar geeft de Vlaamse Regulator voor de Media een overzicht van het Vlaamse medialandschap. Daar is ook een luik aan de sociale media besteed. En het online verhaal is stevig aan het boomen, mede door de coronacrisis. Uit de meest recente cijfers blijkt dat ons gemiddelde mobiele schermtijd in 2020 steeg tot 3 uur en vijf minuten per dag. Van de 185 minuten ging zowat de helft – 73 minuten – naar sociale mediaplatformen.

Binnen de VRM hebben de Social Media Watchers de meest populaire Vlaamse content creators opgelijst voor YouTube, Instagram, TikTok en Twitch. Op YouTube vinden we geen West-Vlamingen in de top drie, maar CEMI (Céline Dept en Michiel Callebaut, red.) scoorden wel de drukst bekeken video. Hun vaccinlied, een parodie op het populaire nummer ‘Head & Heart’ is de meest populaire video van YouTube in ons land het afgelopen jaar.

Onnavolgbaar

Wat Instagram betreft, prijkt Céline op de derde plaats qua aantal volgers. Qua TikTok is ze onnavolgbaar, met meer dan 12 miljoen volgers. De eerste ‘achtervolger’ haalt niet eens de helft. Bij Twitch (een online platform waarbij je gamers kan volgen, red.) is Nathan ‘Acid’ Vandergunst dan weer de onbetwiste koning.

Uit de tweede editie van de Social Media Impact Barometer (SMI-Barometer) van de Arteveldehogeschool blijkt dat influencermarketing haar opmars verder zet én nog groeipotentieel heeft. Zo’n 22 procent van de Vlaamse jongeren deed de afgelopen drie maanden een aankoop door content creators. Instagram blijft het belangrijkste sociale medium waarop beide groepen met elkaar in aanraking komen. TikTok en YouTube vervolledigen de top drie. De groeicijfers van TikTok blijven echter verbazen. Zo steeg het dagelijks gebruik van 9 procent vorig jaar naar 47 procent (!). Tegelijk valt het dalend dagelijks gebruik van Facebook door Vlaamse jongeren op.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier