“West-Vlaanderen heeft zóveel troeven in huis”: Luc Abbeloos is nieuwe directeur van Westtoer

Philippe Verhaest

Het provinciebedrijf Westtoer heeft een nieuwe algemeen directeur. Luc Abbeloos (58) volgt er Stefaan Gheysen op. De Tieltenaar is al sinds 2011 bij Westtoer aan de slag als marketingdirecteur. “Ons doel? Toeristen op een duurzame manier naar West-Vlaanderen brengen en hen op onze provincie verliefd doen worden.”

4,4 miljard euro. Zoveel gaven de 40,6 miljoen (dag)toeristen in West-Vlaanderen in 2022 (meest recente, beschikbare, cijfers, red.) samen uit. “Goed voor werkgelegenheid voor 47.000 mensen die (on)rechtstreeks met toerisme in contact komen”, legt Luc Abbeloos uit. “Voor onze provincie is dit een enorm belangrijke economische pijler. Het is onze taak om die zo sterk mogelijk te maken.”

Westtoer ontwikkelt en promoot als autonoom provinciebedrijf tal van toeristische initiatieven in West-Vlaanderen en kijkt daarbij een pak verder dan wat op korte termijn in de smaak kan vallen. “Toerisme is constant in evolutie. Wij speuren de markt af en brengen in kaart hoe die er binnen tien à vijftien jaar zal uitzien. We maken het ook concreet en werken met jaarlijkse plannen stap per stap aan die toekomst.”

“Stads- en gemeentebesturen zijn belangrijke partners. We hebben met elk van de 64 West-Vlaamse steden en gemeenten een overeenkomst om samen projecten op regionaal niveau uit te werken”

“Daarbij zijn stads- en gemeentebesturen belangrijke partners. Zo hebben we met elk van de 64 West-Vlaamse steden en gemeenten een overeenkomst om samen projecten op regionaal niveau uit te werken. Maar ook grotere verhalen die de volledige provincie overspannen, zijn bij Westtoer van tel. Denk bijvoorbeeld aan Horizon 2025, waarbij we tegen volgend jaar in totaal twintig uitkijkpunten willen geopend hebben. Of de kunsttriënnale Beaufort aan zee.”

Top in alle segmenten

Bij alles wat Westtoer doet, staat zowel de toerist als de lokale West-Vlaamse ondernemer centraal. “Wij hebben een faciliterende functie en willen een zo comfortabel mogelijk kader creëren om toerisme te laten floreren. Ons doel is om binnen- én buitenlandse toeristen op een duurzame manier naar West-Vlaanderen te brengen en hen op onze provincie verliefd te laten worden.”

“Daar zijn onze fiets- en wandelknooppunten een perfect voorbeeld van. 60.000 bordjes op 40.000 palen bieden je de kans om de hele provincie te voet of met de fiets te ontdekken. Die worden trouwens door zevenhonderd peters en meters onderhouden. Volledig vrijwillig.”

Luc Abbeloos omschrijft West-Vlaanderen als de op toeristisch vlak belangrijkste provincie van Vlaanderen. “Iets wat cijfers staven, want meer dan vijftig procent van het binnenlandse toerisme is bij ons te vinden. We hebben dan ook zóveel troeven in huis. We zijn echt top in alle segmenten.”

“West-Vlaanderen is de enige provincie met een kustlijn, met Brugge hebben we dé kunsthistorische stad bij uitstek in huis, onze provincie is een fiets- en wandelparadijs, de Westhoek is ronduit uniek en ademt geschiedenis én bij ons weten we nog echt wat bourgondisch leven is.”

Opnieuw meer appreciatie

Een mentaliteit die ook in het buitenland niet in dovemansoren valt. 34,6 procent van alle overnachtingen komt van buiten de landsgrenzen. “Met de ons omringende landen op kop. Het zegt veel over hoe goed het hier is. Tegelijk zien we ook dat de West-Vlaming zelf zijn provincie heeft herontdekt en opnieuw heeft leren appreciëren. Met dank aan de coronacrisis, toen vakantie dichtbij vaak de enige optie was.”

“Elke streek heeft zijn mooie kantjes. Ik trek graag naar zee, hou van wandelen in de Westhoek of de bossen rond Brugge… En een wateractiviteit aan de Leie zal ik ook niet snel afslaan. In West-Vlaanderen kom je tijdens je vakantie altijd tijd te kort”

De komende jaren wil Westtoer de vinger aan de pols blijven houden. “We willen performant zijn in een snel wijzigend toeristisch landschap en alle actoren zo goed mogelijk ondersteunen. Digitale innovatie zal alleen maar in belang toenemen. We bekijken hoe we bijvoorbeeld met artificiële intelligentie toeristische diensten en onthaalmedewerkers in logies kunnen helpen om advies op maat te geven aan gasten.”

“Als een gezin met twee kinderen incheckt, zal de onthaalmedewerker snel informatie beschikbaar hebben wat de mensen zouden kunnen doen tijdens hun verblijf. Ook in onderzoeken zal AI een steeds grotere rol spelen.”

En wat is nu Lucs favoriete West-Vlaamse regio? “Elk streek heeft zijn mooie kantjes”, glimlacht hij. “Ik trek heel graag naar zee, maar je doet me een even groot plezier met een wandeling in de Westhoek of in de bossen rond Brugge. En een wateractiviteit aan de Leie zal ik ook niet snel afslaan. In West-Vlaanderen kom je tijdens je vakantie altijd tijd tekort.”