https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Hip logo geeft nieuw elan aan toeristische dienst van Anzegem

Een picknick tussen de fruitbomen van Dôlage in Tiegem was de ideale start van de zomer vonden v.l.n.r. Gielke Goedbloed en Lieselot Vanpeteghem van de dienst Toerisme in Anzegem en in het midden schepen van Toerisme Yannick Ducatteeuw. (foto GV)
Gerda Verbeke

Een picknick tussen de fruitbomen van Dôlage leek de twee gedreven dames van de dienst Toerisme de ideale start van de zomer. Afgelopen zaterdag was het dan zover met een negentigtal ingeschrevenen die genoten van heel wat lekkers van eigen bodem in dit unieke kader in Tiegem.

“De formule was dat iedereen vrij zijn of haar plekje mocht kiezen in de uitgestrekte boomgaard in de Bergstraat”, zegt stafmedewerker cultuur en toerisme Gielke Goedbloed (29). “Samen met een aantal lokale ambassadeurs stelden we een lekkere picknick samen. Er zat ook een knooppuntenwandeling in de picknickbox die startte aan Dôlage. Het enige waar onze gasten zelf voor moesten zorgen, was een picknickdekentje. Als start van ons zomerprogramma was het een schot in de roos.”

De dames hebben nog een drietal borrelende zomeractiviteiten op het menu gezet. Op 17 juli neemt Vichtenaar Pol Ostyn de wandelaar op sleeptouw langs de verborgen pareltjes op en rond het Kasselrijbeekpad met ‘Vertier in Vichte’. Na de inspanning volgt de ontspanning in brouwerij Verhaeghe met uitleg en bierproeverij. Op 23 en 31 juli en op 11 augustus leert Jordaan Dermaut het Anzegemse landschap ook echt zien en beleven tijdens een 23 kilometer lange fietstocht. Ten slotte wordt de zomer afgesloten op 28 augustus met een landbouwfietstocht waarbij drie gastvrije landbouwers de fietsers een blik achter de schermen gunnen en de smaakpapillen prikkelen.

“Bewustzijn groeit”

Er waren enkel positieve klanken te horen over de samenwerking met de gemeente op de boomgaard. “We zijn blij dat we ons steentje konden bijdragen bij dit initiatief”, klinkt het bij fruitbedrijf Dôlage Richard Demeulemeester. “We maken de mensen ook graag warm voor het buitenleven en zijn blij dat het bewustzijn groeit rond het vele werk dat er te doen is in de boomgaard. Het is mooi meegenomen dat er kan genoten worden van de boomgaard waarin de appels en peren volop aan het groeien zijn.”

“Elk seizoen heeft haar troeven. In de winter is er het snoeien, in de lente is er de bloei, in de zomer is het verlangen naar de nieuw vrucht die dan in de herfst geplukt wordt. Hierbij heten we iedereen welkom op de jaarlijkse zelfplukdagen in september en oktober waarop er eerste keus Jonagold geplukt kan worden. De precieze data zullen op de Facebookpagina van Dôlage verschijnen.”

Haalbare formule

“Het initiatief was goed voorbereid en georganiseerd. Het was in mei dat de uitwerking startte en er gezocht werd naar een verbindende, leuke en haalbare formule. Op dat moment was het nog niet duidelijk hoe het ging zijn in juli wat betreft de beperkende coronamaatregelen. Het concept nodigde uit om de boomgaard met veel respect te betreden. De samenwerking ervaarden we als zeer positief en we hopen dat voor herhaling vatbaar is.”

Ook schepen van Cultuur en Toerisme Yannick Ducatteeuw klinkt tevreden en denkt al aan een vervolg: “Het sterk lokaal accent, de leuke zomer vibes, de enthousiaste deelnemers en de weergoden die ons gunstig gezind waren, zorgden voor de ideale mix.”

Topteam

Gielke Goedbloed startte in oktober 2020 in volle coronatijden als stafmedewerker cultuur en toerisme. Daarnaast doet zij ook de coördinatie van de stedenband met Pèrèrè (Benin). “Toerisme betekent voor mij veel meer dan reizen”, stelt Gielke. “Het is een alomvattend woord met een brede betekenis: geschiedenis, cultuur, natuur, ontspanning en beleving. Dit is dan ook waar wij als dienst voor willen staan. Zowel de inwoner als bezoeker willen we een memorabele tijd laten beleven in onze gemeente. Lieselot en ik zijn een topteam en gaan beiden volledig voor ons doel. We kijken er naar uit om nog meer toeristische activiteiten te organiseren in de toekomst.”

Lieselot Vanpeteghem begon een negental jaar geleden. “Ik verhuisde toen naar het prachtige Yvegem waar we superwarm ontvangen werden”, herinnert ze zich. “Ondertussen voelen we er ons helemaal thuis. In het weekend kan je mij samen met mijn man, mijn dochtertje en twee honden vaak vinden op een van de stapsteentjes van het wandelnetwerk Het Land van Streuvels.”

Lieselot heeft jarenlang een job op de cultuurdienst gecombineerd met een job in de bib van Anzegem. Sinds begin dit jaar heeft ze de bib ingeruild voor een fulltime job op de dienst cultuur en toerisme.

Met een nieuw logo wil de dienst Toerisme zich duidelijk positioneren. “Na enkele verschuivingen, lijken de puzzelstukjes op hun plaats gevallen”, stelt Gielke. “We zijn twee vastberaden personen die graag voor onze doelen willen gaan en onderstrepen dit met een nieuw logo. In samenwerking met grafisch ontwerpster Jolien van Jolien Steuperaert Graphic Design kwam het ontwerp tot stand. Het omvat alles waar toeristisch Anzegem voor staat. Je kan het interpreteren als een soort hotspot-icoon want we hebben heel wat eetplekjes en leuke terrasjes. Waarbij de horizon het glooiende landschap van Anzegem toont, met daaronder de vele wandel- en fietsroutes.”

(GV)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten