Xander Godderis uit Roeselare, student marketing en sales aan Vives, heeft samen met medestudenten Alessandro Heirman en Lindert Bottelberghe de Bryo Student Entrepreneurship Challenge gewonnen. Hun concept om weesfietsen uit het stadsbeeld te weren was een van de twee projecten die tot winnaar werden verkozen.
De Roeselarenaar nam samen met nog 27 andere studenten deel aan de wedstrijd. De wedstrijd, georganiseerd door Kamer van Koophandel West-Vlaanderen en Voka Oost-Vlaanderen, heeft als doel om jongeren aan te sporen vroeg te ondernemen. De eerste vijf dagen van de paasvakantie kregen de deelnemers inspiratiesessies over thema’s als design thinking en lean canvas , aangevuld met een workshop pitching en enkele coachingsessies van Bryo-Coaches. Daarin leerden de studenten hoe ze hun eigen idee konden uitwerken tot een haalbaar project. De deelnemers werden verder opgedeeld in acht groepen van drie om een concept te ontwikkelen. Bij de uitwerking ervan werden ze ook begeleid door jonge ondernemers die zelf een start-up hebben opgericht.
Sensoren aan fietsrekken
Op de vijfde en laatste dag moest elke groep zijn project pitchen bij een jury van ondernemers die vroeger als student-ondernemer zijn gestart. Uit de acht projecten werden twee winnaars gekozen, waaronder het concept van Xander. Zijn groep bedacht een project om sensoren aan fietsrekken te plaatsen om zo weesfietsen uit het stadsbeeld te weren.
Xander kijkt zelf tevreden terug op zijn deelname. “De Bryo Student Entrepreneurship Challenge is een week vol interessante workshops, goede begeleiding, kans om te netwerken en de ideale mogelijkheid om het pitchen van een idee onder de knie te krijgen. Je krijgt tips & tricks van ondernemers die hun ondernemersverhaal vertellen en leert nieuwe technieken om je businessidee voort uit te werken. De Challenge is uitgegroeid tot een businessidee waar de buitenwereld duidelijk interesse voor heeft. We hebben dan ook beslist om het idee voort uit te werken.” (Matthew Pyck)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier