“Mijn eigen fotostudio om producten op Facebook te zetten”

Redactie KW

Voor Joeri Dehoorne stond het vast. “Ik ben op mijn 14de gaan werken bij een bakker, want dat was mijn droom”, zegt hij. “Ik leerde mijn vrouw Marijke Poppe al heel jong kennen en ik heb haar meteen duidelijk gemaakt dat mijn beroep gevolgen zou hebben voor onze relatie. Maar we trekken samen aan dezelfde kar nu en onze tandem loopt prima.”

Deze reportage maakt deel uit van het dossier ‘Bakkers in West-Vlaanderen’.

“Na mijn opleiding in Ter Groene Poorte kreeg ik op mijn 22ste de kans om bakkerij Helvetia over te nemen”, zegt Joeri Dehoorne. “We kozen doelbewust voor een zaak in de dorpskern, die het hele jaar door een inkomen garandeert. We sloten een goede deal met de eigenaar, die bereid was om borg voor ons te staan. Hij sloopte het hele pand en bouwde alles opnieuw op.”

“In 2006 zijn we gestart en sindsdien zijn we altijd blijven investeren, in nieuwe apparatuur zoals een remrijskast, afwegers, een koelcel…”, somt Joeri Dehoorne op.

Moeilijk om personeel te vinden

“We doen er alles aan om ons te onderscheiden. We proberen exclusief te zijn, continu te vernieuwen, ik heb marketing gevolgd en blijf bijscholen, niet alleen om nieuwe recepten te ontdekken, maar ook om andere manieren van werken en technieken te leren kennen. Onze granenbroden en gepersonaliseerde verjaardagstaarten zijn onze specialiteit. Ik heb ook mijn eigen fotostudio gemaakt om mijn producten te fotograferen, wat ik dan op Facebook zet.”

“Het moeilijkste is soms om aan goed personeel te geraken, maar momenteel zitten we wel goed met onze vaste gast. Daarnaast werken we met een 20-tal jobstudenten, maar die moeten zelf onderling hun werkschema samenstellen via hun gesloten Facebookgroep, zodat dit ons een hoop kopzorgen bespaart.”