De voedselverspilling op een creatieve manier bestrijden én mensen een lekkere en goedkope maaltijd aanbieden. Dat is de missie van Izegemnaar Jonas Mallisse, die het concept Too Good To Go naar ons land haalde. Via de app wil hij in 2019 liefst 1 miljoen maaltijden van de vuilnisberg redden. “Ons doel is om onszelf op termijn overbodig te maken”, zegt hij.
Jaarlijks wordt er in België liefst 3,5 miljoen ton voedsel gewoon weggegooid. Goed voor een totale waarde van 670 miljoen euro en een aandeel van 345 kilo per inwoner. Hallucinante cijfers, maar Jonas Mallisse (27) wil die de komende jaren drastisch naar beneden halen. De Izegemse Gentenaar wordt omschreven als sociaal ondernemer en is de man die de app Too Good To Go in ons land introduceerde.
In amper één jaar telt de app 300.000 actieve gebruikers en 1.500 handelaars
Zelf heeft hij het concept niet uitgedokterd, geeft hij toe. “Dat hoeft ook niet. Ik wil enkel dat het gedachtegoed ook bij ons aanslaat. En dat doet het.”
Jonas leerde Too Good To Go in 2017 kennen tijdens een reis doorheen India. “Daar vertelde een Scandinavisch koppel me over een app die toen nog enkel in Denemarken bestond. Ik was meteen voor het idee gewonnen en toen bleek dat de mensen achter de app de expansiemogelijkheden naar andere landen aan het onderzoeken waren, besloot ik mijn kans te wagen.”
In januari 2018 startte Jonas aan de keukentafel van zijn Gents appartementje en op 1 maart van datzelfde jaar werd Too Good To Go officieel in België gelanceerd. “Zie het als een sociale onderneming”, verduidelijkt hij. “Heel wat handelaars hebben op het einde van een werkdag vaak nog heel wat lekker eten over dat normaliter in de vuilnisemmer zouden belanden. Pure voedselverspilling, met andere woorden. Wij bieden een alternatief: Too Good To Go is een platform waar handelaars hun onverkochte waren aan ongeveer één derde van de initiële prijs rechtstreeks aan de consument kunnen aanbieden. Die kan via de app een pakket kopen en dat op een afgesproken tijdstip ophalen.”
Trein blijft doorstomen
Wie via Too Good To Go een voedingspakket aankoopt, weet vooraf nooit exact wat hij of zij zal krijgen. “Dat is ook net het leuke aan het hele idee. Je weet uiteraard dat je bijvoorbeeld bij een bakker iets koopt, maar pas bij het afhalen zie je wat die precies voor je in petto heeft.”
Hoe dan ook slaat het concept enorm aan. In amper één jaar tijd maken liefst 1.500 Belgische handelaars gebruik van Too Good To Go en telt de app al 300.000 mensen die regelmatig een pakket kopen. “Heel sterke cijfers”, zegt Jonas zelf. “We behoren bij de snelst groeiende landen, maar zijn ervan overtuigd dat het plafond nog lang niet bereikt is. Een van de grote sterktes is dat we een zeer uiteenlopend gamma aan handelaars in portefeuille hebben: traiteurs, pastabars, slagers, bakkers, supermarkten… Je kan bij ons zo goed als elk voedingsmiddel terugvinden.”
Vreemde eend in de bijt zijn enkele bloemenwinkels. “Daar zetten we niet bewust op in, maar bloemen passen ook in ons rijtje. Ze liever nog even een woonkamer laten opfleuren dan dat ze gewoon bij het afval belanden.”
De allereerste handelaar die Too Good To Go in België ontdekte en zo de bal aan het rollen bracht was Pain et Compagnie in Gent. “We zijn die bakkerij nog altijd eeuwig dankbaar”, knipoogt Jonas. “Sindsdien is de trein niet meer gestopt. Ik ben destijds alleen gestart, maar heb nu al zestien mensen in dienst. Dat is ook nodig, want we krijgen gemiddeld tien aanvragen per dag van geïnteresseerde handelaars. Vooraf doen we altijd een uitgebreide telefonische check-up en polsen we naar het motief van de handelaar in kwestie. Het ecologische aspect moet altijd van doorslaggevend belang zijn. Wie wil intekenen om louter extra winst te maken, is bij ons aan het verkeerde adres.”
Eenmaal een handelaar ‘gecontacteerd’ is, kan het snel gaan. “We maken een profiel op onze app aan en via geotagging verschijnt die dan in het gebied van de gebruiker. Wij krijgen per transactie een commissie van 20 tot 25 procent en daarmee houden we onze eigen winkel draaiende.”
Jonas krijgt af en toe de vraag waarom Too Good To Go voedingsmiddelen niet gewoon gratis aanbiedt. “Simpel: we willen dat het systeem zelfbedruipend is en dan heb je wat inkomsten nodig. En het zorgt ook voor een zekere binding. Wie iets koopt via onze app, zal dat ook daadwerkelijk afhalen. Hij heeft er immers voor betaald. Mochten de items gratis zijn, dan is er geen verplichting meer. En wie bij ons koopt, is ook zeker van een hoge kwaliteit. Wanneer een bepaalde handelaar onder een rating van vier sterren – op een maximum van vijf – duikt, grijpen we in. Dan leggen we ons oor te luister en zoeken we samen met de handelaar naar een oplossing. Het afgelopen jaren hebben we slechts een handvol keren moeten ingrijpen. Dat bewijst het grote engagement van onze handelaars. Wanneer een nieuw lid van start gaat, voeren we trouwens de eerste twee weken een dagelijkse check-up uit.”
Handelaars die dertig dagen niks aangeboden hebben, worden eveneens gecontacteerd. “Zo houden we onze community levend en hebben we amper zaken die ons verlaten.”
Sushi, brood, supermarkten…
Een jaar na de opstart worden per maand ongeveer 50.000 voedingspakketen via Too Good To Go gered. “Zo’n 75 procent van alles wat via ons platform wordt aangeboden, gaat uiteindelijk ook de deur uit. Vooral broodproducten en patisserie doen het goed, maar ook de supermarkten op ons platform boomen. En sushi is eveneens een topper. In normale omstandigheden een duurder en exclusief product, maar via Too Good To Go perfect betaalbaar. In 2019 willen we 1 miljoen maaltijden van de vuilnisemmer redden. Een ambitieus plan, maar we zijn ervan overtuigd dat we die doelstelling kunnen halen.”
Als we een vierde van alle verspilde voeding zouden redden, is de honger in de wereld verleden tijd. Daar kan je 800 miljoen monden mee voeden
Dat is ook nodig, zegt Jonas. “Eén weggegooide maaltijd is goed voor een CO²-uitstoot van 2,54 kilo. We bewijzen met Too Good To Go het milieu een ongelooflijke dienst. Ons ultieme doel is om onszelf tegen 2050 compleet overbodig te maken. Dat zou betekenen dat er geen voeding meer wordt verspild. Als we op vandaag een vierde van alle verspilde voeding zouden redden, dan zou de honger in de wereld verleden tijd zijn. Daar kan je 800 miljoen monden mee voeden! Alleen doen we dat nog altijd niet. Onbegrijpelijk.”
Nu focust Jonas zich nog volledig op het online samenbrengen van handelaars en consumenten, maar de plannen van Too Good To Go reiken verder, zegt hij. “We willen op nationaal vlak op de politiek wegen. De publieke opinie moet beseffen dat zomaar voedsel verspillen niet meer van deze tijd is. Dit jaar willen we ervoor ijveren om de ‘ten minste houdbaar tot’-datum aan te vullen met een ‘maar nog goed na’-datum. Die eerste is overigens niet wettelijk verplicht, maar draait de consument wel een rad voor de ogen. Zo raken producten die nog perfect oké zijn, veel te vroeg in de vuilnisemmer.”
“Too Good To Go moet er op termijn voor zorgen dat mensen anders over voedsel zullen nadenken. We blijven nieuwe handelszaken en gebruikers aantrekken. In België zijn er in totaal 88.000 handelszaken die met voeding te maken hebben. Als we 80.000 van die bij Too Good To Go kunnen betrekken, zijn we tevreden mensen. En dan nog zijn de mogelijkheden eindeloos. Wat met de grootkeukens van bijvoorbeeld ziekenhuizen en woon- en zorgcentra? Ook zíj kunnen een plaats krijgen onder onze vlag.”
Dossier Too Good To Go
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier