Ondanks tumultueuze verhuizing bevestigt Atelier Rosa uit Menen bij Gault&Millau, ook andere chocolatiers opnieuw opgenomen

Lies en Thomas van Atelier Rosa zijn blij dat ze opnieuw in de gids zijn opgenomen. © GF
Redactie KW

Kwaliteitsgids Gault&Millau maakte deze week opnieuw een selectie van de beste chocolatiers van het land. 129 vakmensen werden weerhouden. De streekgenoten die vorig jaar opgenomen werden, triomferen opnieuw. Vooral voor Atelier Rosa uit Menen was dat extra spannend.

Op zoek naar de perfecte praline of de meest chique chocolade? Gault&Millau gaat al enkele jaren op zoek naar de uitgelezen plekjes om die te vinden. Van de 129 chocolatiers die voor het jaar 2025 geselecteerd werden, bevinden zich er vijf in onze regio – Parfait, met vestigingen in Menen en Izegem, Beugnies Les Chocolats in Marke, Chocolaterie Hannes D’Heedene, V-Chocolatier Sweertvaegher, met vestigingen in Kortrijk en Brugge en Atelier Rosa in Menen.

Pop-up

Geen verrassingen, want ook in de gids van 2024 waren die vijf zelfde chocoladeartiesten opgenomen. Toch was het niet voor iedereen een evidentie om opnieuw te mogen pronken in het selecte lijstje. Bij Atelier Rosa hebben ze er een bewogen jaar opzitten. In maart moesten ze door werken in hun straat verhuizen naar een tijdelijk onderkomen. “Drie weken voor Pasen, onze drukste periode”, herinnert Lies Ledure, die de zaak samen met haar man Thomas Seynhaeve runt.

Als het vorig jaar al spannend was of ze de selectie zouden halen, dan was het dat dit jaar ook. “We hadden schrik dat, door onze verhuizing naar de pop-up in de Bruggestraat, we onze plek in de gids kwijt zouden zijn. Het moest zo snel gaan en de winkel was niet ingericht in de huisstijl zoals in ons eigenlijke pand”, vertelt Lies.

De inspecteurs van Gault&Millau komen ook onaangekondigd. “Of ze in de pop-up of in onze echte winkel geweest zijn, we weten het niet, maar we zijn uiteraard blij dat we opnieuw deze erkenning krijgen”, klinkt het. “Het is mooi om zo onderscheiden te worden als een ambachtswinkel die kwaliteit levert.”

TikTok

Een erkenning die ook heel wat klanten oplevert. “Er zijn echt wel mensen die de chocolatiers uit de gids afschuimen en daarvoor een uitstap plannen”, weet Lies. Maar het is niet de enige manier om een nieuw klantenbestand aan te boren. “We zitten ook op TikTok, daar merkten we de hype rond de Dubai-chocolade. Elke dag maken we het maximum en in 20 minuten is de voorraad weg. De hype is duidelijk écht wel groot.” (JDr)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier