Esthio na voedingscrisis: nog meer scholen als klant bij start nieuw schooljaar

Brecht Vervaeck van maaltijdbereider Esthio is een tevreden man. © a-LOO
Axel Vandenheede

Voor Esthio breken drukke maanden aan: vanaf maandag bereidt de Harelbeekse traiteur opnieuw duizenden warme maaltijden voor de scholen. Het had anders kunnen zijn na de grootschalige salmonellavergiftiging eind mei. “Het is super dat alle scholen ons zijn blijven steunen”, aldus medezaakvoerder Brecht Vervaeck.

Eind mei raakte bekend dat tientallen leerlingen van een resem scholen een salmonellavergiftiging had opgelopen. Snel werd gekeken naar Esthio, die de warme maaltijden aan die scholen leverde. Maar uitgebreid onderzoek leverde niets op en enkele weken later mocht de Harelbeekse traiteur opnieuw opstarten. “We zijn intussen eind augustus en het onderzoek loopt nog steeds“, stelt Brecht Vervaeck, die samen met zijn vader Hervé het bedrijf runt. “Het blijft gissen naar de oorzaak. Toch is één ding zeker: bij Esthio werd niets gevonden.”

De zaakvoerders waren enorm bang dat ze veel klanten zouden verliezen, ook al treft hen geen schuld. Maar niets is minder waar… “Tijdens die crisis, zeg maar, hebben we enorm veel steun gekregen van de schooldirecteurs die klant bij ons waren“, vervolgt Brecht. “Ik herinner me nog levendig die keer dat ze massaal aan onze poort kwamen postvatten om ons een hart onder de riem te steken. Dat zullen mijn vader en ikzelf nooit vergeten.”

Niet vanzelfsprekend

Naar het komende schooljaar toe blijven ze ons gewoon steunen. We hebben dus geen klanten verloren. Dat was verre van vanzelfsprekend, want net in die periode moesten we met veel scholen onderhandelen: hun contracten liepen af en we moesten nieuwe vierjarige overeenkomsten afsluiten. Dat is dus wonderwel gelukt. Meer zelfs: we hebben nog meer scholen dan vorig jaar als klant.”

Bij Esthio is de sfeer dan ook goed. “We hebben het heel zwaar gehad, maar intussen zien we de toekomst positief tegemoet. We hebben geïnvesteerd in de infrastructuur om nog betere kwaliteit te kunnen aanbieden. De afgelopen maanden is wel gebleken dat problemen met voeding iedereen kan overkomen. Kijk maar hoe winkelketen Albert Heijn en producent Greenyard producten terugriepen.” (Axel Vandenheede)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier