Ekopak is eerste Ambassadeur voor Bedrijvig West-Vlaanderen

Pieter Loose, ceo van Ekopak. © JOKE COUVREUR
Philippe Verhaest

Ekopak Sustainable Water mag zich de allereerste Ambassadeur voor Bedrijvig West-Vlaanderen noemen. Het Tieltse bedrijf heeft een duidelijke missie: als duurzame waterleverancier de industrie in amper één generatie volledig loskoppelen van het waterleidingsnetwerk.

Toen Pieter Loose (41) tien jaar geleden ceo van Ekopak Sustainable Water werd, kreeg hij een relatief klein bedrijf onder zijn hoede. “Eentje dat volledig focuste op puur proceswater”, blikt hij terug.

Met de overname lanceerde hij een volledig nieuwe visie. “Water is één van dé bouwstenen van onze wereld. “En een schaars product. Die gedachte is nu al een decennium de kern van ons verhaal. Er was in 2013 al een erg grote vraag naar zuiver water, we moesten enkel op zoek naar andere methodes om dat eindproduct te bereiken. Dat werd het zuiveren van huishoudelijk afvalwater en afleveren als water van hoogwaardige kwaliteit voor procestoepassingen.”

“We zijn trots op onze roots. West-Vlamingen zijn harde werkers, doen altijd ‘deure’. Dat past bij ons”

“Zo slaan we twee vliegen in één klap: we halen het kostenplaatje van bedrijven naar beneden, want de waterfactuur daalt al snel met dertig tot veertig procent. En het is goed voor het milieu. Daarnaast doen we de druk op het drinkwaternet dalen, waardoor die meer ter beschikking staat van gezinnen en particulieren.”

Op alle contintenten actief

Dat Ekopaks werkwijze aanslaat, bewijst de steeds aanzwellende populariteit van het concept. “We leveren aan multinationals als Nestlé en Heineken, in eigen land doen onder andere Balta, d’Arta en Clarebout Potatoes beroep op ons, maar eigenlijk zijn we op alle continenten aanwezig. Van Thailand over Marokko en West-Europa tot in de States, we hebben overal klanten.”

Het werk van Pieter en zijn intussen 230 leden tellend team gooit hoge ogen. In september 2019 stapte Marc Coucke als investeerder mee aan boord, via shirtsponsoring bij wielerploeg Soudal-Quick-Step raakt de merknaam ook bij het bredere publiek ingeburgerd en in september nam het de Brugse sectorgenoot GWE over. Wereldtop in West-Vlaanderen, met andere woorden.

“Ons ultieme doel is om de manier waarop we met water omgaan en het gebruik volledig te veranderen. Wereldwijd. We zijn trots op onze roots. West-Vlamingen zijn harde werkers, doen altijd deure. We hebben absolute topbedrijven onder onze motorkap, maar soms zijn we nog iets te bescheiden. Volledig onterecht. Wij willen vanuit Tielt van de wereld een betere plek maken. Een betere uitvalsbasis kunnen we ons niet inbeelden.”

De titel van Ambassadeur voor Bedrijvig West-Vlaanderen beschouwen ze bij Ekopak als een enorme erkenning. “Een eer, zelfs. Dit zorgt ervoor dat we er nog harder tegenaan willen gaan.”