Detailhandelscoach moet Tielts kernwinkelgebied onder de loep nemen

© (Foto TM)
Redactie KW

Tielt gaat een samenwerkingsovereenkomst afsluiten met POM West-Vlaanderen. Met een detailhandelscoach moet het de stad begeleiden naar een efficiënt en doeltreffend detailhandelsbeleid met de focus op duurzame vestigingsmogelijkheden, een toegankelijk aanbod voor consumenten en een leefbaar centrum.

Schepen van Economie Hedwig Verdoodt (CD&V) zag deze samenwerking als een opportuniteit. “We speelden al langer met het idee om een studie te laten uitvoeren rond ons kernwinkel- en detailhandelsgebied”, stelt ze. Daarvoor had de stad zelfs al een budget van 26.000 euro uitgetrokken. Alleen werden de plannen omwille van de coronapandemie uiteindelijk on hold geplaatst, aangezien de cijfers op dat moment een vertekend beeld zouden geven. “Nu de provincie evenwel met dit initiatief komt, kunnen we op de kar springen”, aldus Verdoodt.

Concreet zal het POM een detailhandelscoach aanleveren. Die zal onder meer de verzamelde data van Provincies In Cijfers bekijken en analyseren. “Waarop wij dan stuurgroepen gaan samenstellen die zich bezig zullen houden met de verschillende facetten zoals mobiliteit of winkelaanbod”, vult Verdoodt aan. De hulp van zo’n detailhandelscoach is dan ook welgekomen, zegt ze. “Op dit moment krijgen we al veel cijfers, maar we hebben niet genoeg mensen die zich daar voldoende in kunnen verdiepen. Daarom is het ideaal dat er nu iemand zal komen met kennis van zaken die ons in de juiste richting kan leiden.”

Voor een concreet idee van waar de stad met zijn detailhandelsbeleid uiteindelijk naartoe wil, is het evenwel nog te vroeg. “Daarvoor is het wachten van wat uit de onderzoeken komt. Er zullen heel wat afwegingen gemaakt moeten worden, want we willen onze kern echt aantrekkelijker maken.” Zelf heeft de schepen wel al een idee van wat ze anders zou willen zien. “Naar mijn gevoel kan bijvoorbeeld het Ramenplein aantrekkelijker gemaakt worden. Er begint daar meer en meer te bewegen, maar om het plein echt te integreren in ons kernwinkelgebied, moet het meer aangesloten worden bij de markt. De vraag die we daar bij moeten stellen is natuurlijk ‘hoe?’. Om het antwoord op die vraag te vinden kan een detailhandelscoach ons hopelijk helpen”, besluit ze. (TM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier