Bouwpromotor Burco Coast heeft grote plannen met de leegstaande fabrieksloods van de diepvriesvisfirma Frima op de Oostendse Oosteroever, die vorige week woensdag in brand vloog. Frima werd in januari 2019 failliet verklaard en 100 werknemers verloren hun job. Burco Coast, die naast Groep Versluys bouwt aan een nieuw stadsdeel op de Oosteroever, wil er een eigen werkzone èn een bedrijvenpark voor kleinere ondernemingen realiseren. Zo keert de bedrijvigheid er toch terug.
De brandweer kreeg vorige week woensdag melding van een industriebrand in een leegstaande fabriek. De brand woedde hevig, maar was snel onder controle. Het was een achtergelaten terreinwagen in een loods die om voorlopig onbekende reden vuur had gevat. De brand bracht veel schade aan de loods, maar die wordt samen met de rest van het gebouw binnenkort afgebroken.
Leeg sinds faillissement
Sinds het faillissement van 2019 van Frima nv staat het gebouw leeg. Frima werd in 1947 opgericht door de redersfamilie De Crop onder de naam ‘Les Frigorifères du Littoral’ met de Oostendse haven als locatie. Het bedrijf was gespecialiseerd in diepvriesvis en maaltijden op basis van vis. In 1977 werkten er nog 400 mensen voor Frima.
In 1986 bracht McCain, een uit een familiebedrijf gegroeide Canadese multinational met 20.000 werknemers verspreid over de hele wereld, een bod uit op Frima. Drie jaar later was de verkoop rond en werd het bedrijf officieel overgenomen door McCain. In 1996 had de Canadese multinational in Oostende 196 mensen in vast dienstverband. McCain stond in voor de productie van buns (broodjes met vulling) en pizza’s.
Later werd de productie van pizza’s in Oostende stopgezet en dat was al een eerste voorbode van wat komen zou. De wegvallende productie van pizza’s zorgde voor een verlies aan inkomsten. Verliezen die door de productie van enkel buns nooit meer goedgemaakt konden worden.
Franse overnemers
In 2009 werd de fabriek overgelaten aan een Frans koppel, die er opnieuw Frima van maakt. Maar de initiële plannen om bio- en halalgerechten te vervaardigden, werden geen succes.
Het bedrijf mocht wel nog steeds buns maken voor McCain. Door het verlies van contracten voor het maken van maaltijden, bouwde Frima schulden op. In oktober 2017 kreeg het bedrijf voor zes maanden bescherming tegen schuldeisers via de wet op de continuïteit van ondernemingen (WCO).
De rechter sprak een herstelplan uit om de zaakvoerder te helpen het bedrijf weer gezond te maken. Een groot deel van de schulden werd kwijtgescholden en bepaalde schuldeisers konden 20 procent van de totale openstaande schuld terugkrijgen over een periode van vijf jaar. McCain leende nog 400.000 euro aan Frima om de productie van hun eigen buns te garanderen. De lening werd echter nooit terugbetaald en ook McCain kreeg amper 20 procent van de openstaande schuld terug. Uiteindelijk beslist McCain om het contract stop te zetten op 31 oktober 2018.
Het was nog een kwestie van tijd alvorens Frima de boeken zou neerleggen. Als ultieme redmiddel vroeg Frima nv op 30 november 2018 opnieuw een bescherming aan tegen schuldeisers. Ze kregen bescherming tot 25 januari 2019, maar het schip, dat al even aan het zinken was, zonk helemaal tot op de bodem. Frima werd eind januari 2019 failliet verklaard en alle personeelsleden werden ontslagen. Sommigen werkten er al meer dan 30 jaar.
Nieuwe plannen
Enkele jaren voor het faillissement was het Burco Coast die het fabrieksgebouw kocht als laatste redmiddel. Burco Coast, een vennootschap van Jean De Cloedt, is een van de twee bouwpromotoren die actief zijn op de Oostendse Oosteroever, naast Groep Versluys. Waar Versluys actief is aan de kant het meest naar zee gericht, ontwikkelt Burco Coast het meer landinwaarts gerichte stuk van ‘Manhattan aan zee’.
We willen veel groen en op de daken zal plaats zijn voor zonnepanelen
“De bedoeling was dat we het gebouw op lange termijn zouden verhuren”, vertelt Sofie Van Loo van Burco Coast. “De mensen van Frima kregen zo een extra injectie en huurden het gebouw aan ons. Alleen bleek het niet voldoende en ging de firma alsnog in faling. Daar stonden we dan met dat grote gebouw. Daarom hebben we voorzichtig gekeken wat we ermee konden aanvangen. Het gebouw bleek veel asbest te bevatten. Slopen bleek de enige optie te zijn. Daarom hebben we een sloopvergunning aangevraagd”, gaat Sofie Van Loo verder.
Bedrijvenpark
De ontmanteling van het gebouw is inmiddels achter de rug. In december zou de sloop moeten starten.
Tegen maart moet het hele fabrieksgebouw verdwenen zijn. “De bedoeling is om de grond aan de zijde van de Victorialaan te gebruiken als werkzone voor de gebouwen die we nog zullen plaatsen op de Oosteroever. De site aan de kant van de Napoleonlaan zal ingericht worden als bedrijvenpark met units voor kleine ondernemingen”, vertelt Sofie.
”De vraag naar dergelijke units is groot in de regio. We willen aan die vraag tegemoet komen. Net zoals in Central park zullen we uiteraard hier ook aandacht hebben voor veel groen: letterlijk en figuurlijk. Op de daken van de units zal ongetwijfeld plaats zijn voor heel wat zonnepanelen. We dragen met Burco Coast duurzaamheid hoog in het vaandel en trekken die lijn door naar het bedrijvenpark.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier