Chocolatier Vandenbulcke uit Heule kiest resoluut voor Fairtrade

Op 25 oktober 2022 tekende Chocolatier Vandenbulcke het ‘Beyond Chocolate Charter’ met als doel de cacaoboeren een eerlijk loon te geven, kinderarbeid te vermijden, de ontbossing tegen te gaan en de afvalberg te verminderen © gf
Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

Familiebedrijf Vandenbulcke neemt opnieuw een stap naar een duurzamere toekomst door vastberaden te kiezen voor Fairtrade chocolade. “We streven ernaar een positieve impact te hebben op zowel consumenten als cacaoboeren en willen bijdragen aan een nieuwe standaard voor de chocolade-industrie”, zegt CEO Jelle Vandenbulcke.

Chocolatier Vandenbulcke is met zijn 75-jarig bestaan een vooraanstaande naam in de chocolade-industrie. Het bedrijf zal binnenkort volledig overschakelen op Fairtrade gecertificeerde cacao voor al zijn producten. “Deze full switch benadrukt de toewijding van Vandenbulcke aan ethische en duurzame praktijken in de hele toeleveringsketen. We geloven niet alleen in het creëren van heerlijke producten, maar ook in het bijdragen aan een betere wereld”, verklaart Jelle Vandenbulcke, CEO en derde generatie chocolatier. “Door het uniform gebruik van het Fairtrade label voor al onze chocolade wordt het een duidelijk verhaal, zowel voor ons als voor de consument.”

“We geloven niet alleen in het creëren van heerlijke producten, maar ook in het bijdragen aan een betere wereld” – Jelle Vandenbulcke

Vanuit die visie zet Vandenbulcke op verschillende vlakken in op duurzaamheid. Zo tekende de chocolatier in 2022 het Belgische partnerschap voor duurzame chocolade ‘Beyond Chocolate’ en vielen ze in hetzelfde jaar in de prijzen met ‘Cabosse’, intussen omgedoopt naar Pulp’n Choc, een duurzame praline gemaakt met pulp van de cacaovrucht.

Fairtrade als standaard

Het marktaandeel van Fairtrade cacao en -chocolade in België klom de afgelopen jaren sterk de hoogte in en klopt volgens de meest recente cijfers af op 20,3% marktaandeel. “De keuze van Vandenbulcke toont aan hoe bedrijven in toenemende mate rekenen op Fairtrade als een strategische partner voor de toekomst. Een toekomst waarin zorg voor mens en milieu doorheen de waardeketen niet langer nice-to-haves zijn, maar wel verplicht worden, zoals ook blijkt uit recente ontwikkelingen als de Europese richtlijn over due diligence”, aldus Philippe Weiler, CEO van Fairtrade Belgium. “We hopen dat de keuze van Vandenbulcke andere bedrijven zal inspireren om dezelfde sprong voorwaarts te maken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier