Twee bankkantoren verdwijnen uit dorpskern van Langemark

Op donderdag 11 februari sluit het kantoor van KBC in de Kasteelstraat in Langemark. Op vrijdag 26 maart gaan ook de deuren van BNP Paribas Fortis in de Statiestraat dicht. Het cliënteel wordt doorverwezen naar de filialen in Ieper en Zonnebeke.

Op 11 februari sluit het kantoor van KBC in de Kasteelstraat, nochtans een goed draaiend hoofdkantoor in Langemark.© pco
Op 11 februari sluit het kantoor van KBC in de Kasteelstraat, nochtans een goed draaiend hoofdkantoor in Langemark.© pco

Laurent Hoornaert (Tope8920) voelde op de gemeenteraad schepen van Lokale Economie Peter Vantomme (N-VA) aan de tand over het sluiten van het lokaal KBC-kantoor. “Dat is een goed draaiend hoofdkantoor in Langemark, nadat eerder al het filiaal van Poelkapelle werd gesloten”, aldus Laurent Hoornaert. “De bank kent een belangrijke activiteit in de landbouw en een grote focus op de zelfstandigen. Wanneer een bank verdwijnt en er geen personeel meer noodzakelijk is, wordt ook de bankautomaat verwijderd. Zelfstandigen en verenigingen kunnen daar dan niet meer terecht met cash geld. Wat op zijn beurt betekent dat je vaak belangrijke sommen cash geld in huis moet bijhouden. Een tweede probleem zijn de verplaatsingen. Als cliënt word je gedwongen om kilometers om te rijden. Ik weet ook wel dat afstandsbankieren bestaat, maar wie niet over computer of internet beschikt, wordt zo afgesloten van elementaire dienstverlening.”

Schepen Vantomme antwoordde dat het moeilijk is om als landelijke gemeente initiatieven te ondernemen tegen een multinational en een internationale trend van globalisering. Op onze vraag antwoordde de schepen dat hij een overleg met KBC plant. “Maar momenteel kan ik geen extra info geven.”

Evaluatie

“Wij maken op regelmatige basis een evaluatie van ons distributienetwerk in functie van het wijzigende klantengedrag en de intensiteit waarmee de klanten van dat netwerk gebruik maken”, klinkt het als uitleg bij KBC. “Dat laat toe om de medewerkers en middelen maximaal in te zetten waar de klant er het meest naar vraagt of gebruik van maakt. Op 11 januari zijn de klanten van KBC Langemark schriftelijk op de hoogte gebracht dat de dienstverlening vanaf 12 februari vanuit kantoor Ieper zal gebeuren, dat als groter KBC-kantoor over meer expertise en faciliteiten beschikt om hen te adviseren voor hun financiële zaken en er een eigentijdse en uitstekende service te bieden heeft. Klanten die dat wensen, kunnen ook kiezen voor een ander KBC-kantoor dat beter aansluit bij hun behoefte, zoals in Zonnebeke of Houthulst.” (pco)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.