Roeselaarse kunstenaar lanceert opmerkelijk kunstwerk: Isidoor (70) bouwt een kathedraal voor… bijen

Isidoor Goddeeris bij zijn gotische kerk, vervaardigd uit hout en honingraten. © Stefaan Beel Stefaan Beel
Philippe Verhaest

Zijn werken worden wereldwijd geroemd en zijn te bewonderen in steden als Londen, Parijs en Tokio, maar zelf blijft Isidoor Goddeeris trouw aan zijn geliefde Roeselare. De gelauwerde kunstenaar en beeldhouwer opent begin april een grote solotentoonstelling in Gent en pakt er uit met de Bijenkathedraal: een kunstwerk dat Isidoor letterlijk in handen van de bijen geeft. “Ik heb het voorbereidende werk gedaan, maar de insecten zullen het volledig afwerken.”

Hij stelde al tentoon in Rome en Parijs, er hangen werken in de European Bank of Reconstruction and Development in Londen, het Hotel New Otany in Tokio en Uitgeverij Hachette in Parijs, maar het hart van beeldhouwer Isidoor Goddeeris (70) ligt in Roeselare. In zijn atelier in het hart van de stad bedenkt en sculpteert hij nieuwe creaties en zet hij zijn ongebreidelde verbeelding aan het werk.

Ook in zijn thuisstad liet hij enkele van zijn werken uit de hemel dwarrelen. Denk maar aan de Spelende Kinderen aan het station, Fantasia op De Munt of de maquettes van het kasteel van Rumbeke en het stadscentrum op de Grote Markt.

Vliegtuigje

De liefde voor kunst kreeg hij van zijn vader Marcel. “Papa was schrijnwerker en houtsculpteur”, legt hij uit. “Ik ben aan de rand van zijn werkbank opgegroeid en begon al snel ook zelf met hout te werken. Het eerste dat ik gemaakt heb? Dat moet een klein bootje of vliegtuigje geweest zijn.”

Aan het Klein Seminarie leerde Isidoor een klasvriend kennen wiens vader kunstschilder was. “Ik raakte gaandeweg gefascineerd door wat hij deed en rond mijn veertiende wist ik waar mijn toekomst lag. Ik moest en zou in de kunstwereld aan de slag gaan.”

Al startte De Roeselarenaar, die nu met zijn partner Lieve Vanhoutte in Passendale woont, als zelfstandig beeldhouwer bij Monument in Ingelmunster. “Daar heb ik nog samengewerkt met bokslegende Jean-Pierre Coopman, die er steenkapper was. Daar heb ik, onder de vleugels van meester-steenhouwer Roger Gadeyne, de stiel geleerd. Ik werkte er ook vaak in historische kerken. Die gotische stijl heeft mijn later werk fel beïnvloed.”

“We beschouwen onszelf als de dominante soort maar zonder honingbijen is er geen leven”

De voorbije 42 jaar heeft Isidoor continu nieuwe en vooral opvallende kunstwerken op de spreekwoordelijke tafel gelegd. “Ik omschrijf mezelf als een duizendpoot. Ik boetseer en schets, maar beeldhouwen blijft mijn duidelijk ankerpunt. Ik vertrek altijd vanuit het materiaal zelf. Ik gebruik erg graag en veel carraramarmer, maar ook baksteen en zelfs eenvoudige houten latjes. Ik stel me altijd de vraag: wat kan ik daarmee doen? Zo krijgt het kunstwerk vorm vanuit de grondstof. En niet omgekeerd. Iets wat ik erg belangrijk vind. Mijn inspiratie haal ik uit alle mogelijke hoeken, ook uit het alledaagse leven. Verwondering zit in alles, je moet het gewoon willen zien.”

Hoeveel kunstwerken hij de afgelopen vier decennia heeft afgeleverd, kan Isidoor amper zeggen. “Die tel ben ik onderweg verloren”, lacht hij. “Maar ik ben op bepaalde zaken wel erg trots. In 1985 maakte ik een bakstenen bibliotheek van zeven op drie meter, waarbij elke baksteen tot een boek gesculpteerd was. Daarmee heb ik in het Grand Palais in Parijs geëxposeerd.”

Wie meer dan veertig jaar als internationale topper in de kunstwereld te boek staat, mag al eens met een overzichtstentoonstelling uitpakken. Dat doet Isidoor Goddeeris van 7 april tot en met 5 mei in Gent, bij Galerij Maere op de Kouter. “Ik zal er op mijn volledig carrière terugblikken, maar ook nieuw werk presenteren. Want mijn loopbaan is allesbehalve voorbij. Ik ben nog elke dag in mijn atelier bezig. Het houdt me scherp.”

Bijen = leven

In Gent toont hij een opvallend item: de Bijenkathedraal. “Een gotische kerk, vervaardigd uit hout en honingraten. Daarin zal een kolonie bijen wonen en die zullen het bouwwerk van binnenuit verder optrekken. Daarmee wil ik een belangrijke boodschap in de verf zetten: zonder bijen zijn we niets. Net daarom kies ik ook voor een kathedraal, om hun sacrale functie binnen onze natuur te accentueren. De mens beschouwt zichzelf als de dominante soort op deze planeet, maar zonder honingbijen is er gewoon geen leven.”

In de Bijenkathedraal zullen camera’s het hele proces in beeld brengen en kan je als toeschouwer live zien hoe de bijen doorwerken. “Ik heb me daarvoor laten bijstaan door Carl Wittouck, een bevriend ervaren imker. Ik kijk er enorm naar uit om mijn kunstwerk aan de bijtjes te overhandigen en te zien wat ze ermee zullen doen.”

De komende jaren wil Isidoor vooral blijven creëren. “Zolang ik fysiek in staat ben, zal ik aan de slag blijven als beeldhouwer. Maar ik heb recent ook de schilderkunst beter leren kennen, ik volg nu schilderen aan de kunstacademie van Ieper. En ik hou ook erg van schetsen. De kunstwereld is nog niet van Isidoor Goddeeris af”, glundert hij.

Van zondag 7 april tot en met zondag 5 mei stelt Isidoor Goddeeris tentoon bij Galerij Francis Maere op de Kouter in Gent. Info: www.isidoorgoddeeris.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier