Kunstenfestival Watou lokt 29.000 bezoekers naar de Hoppestad

Curatoren Chantal Pattyn, Benedicte Goesaert, Peter Verhelst en schepen Loes Vandromme © MD
Laurie Bailliu
Laurie Bailliu Medewerker KW

Na twee maanden beeldende kunst en poëzie opsnuiven is de laatste dag van de 40ste editie van Kunstenfestival Watou aangebroken. Het werd de eerste editie waarbij Stad Poperinge als organisator fungeerde. “We hadden gehoopt op 18.000 bezoekers, dus we zijn zeer tevreden met het behaalde aantal van 29.000. Dat cijfer werd nog nooit gehaald”, zegt cultuurschepen Loes Vandromme (CD&V).

De 40ste editie van het Kunstenfestival Watou vond door de coronacrisis met een jaar uitstel plaats. Het werd onmiddellijk ook de eerste editie met Stad Poperinge als organisator. In 2020 nam de stad de organisatie van het Kunstenfestival Watou over van vzw Kunst.

“We hebben de handdoek opgepakt toen duidelijk werd dat vzw Kunst geen nieuwe editie meer zou organiseren, altijd vanuit idee dat we de erfenis van Gwy Mandelynck en de traditie van Watou wilden koesteren. De medewerkers van de dienst cultuur hebben het onderste uit de kan gehaald om alles te organiseren. Dat was geen sinecure”, zegt schepen Loes Vandromme (CD&V).

Aangepast en uitgebreid

Het parcours van het kunstenfestival werd aangepast en uitgebreid. Dit jaar waren er drie hoofdlocaties: Kasteel De Lovie, Gasthuiskapel en Watou zelf. “De voorbereiding voor deze editie gebeurde in volle coronaperiode waardoor we bewust op zoek gingen naar manieren om onze bezoekers te spreiden én naar ruimtes die letterlijk meer beweegruimte boden. De keuze voor de Parochiezaal, in plaats van het Festivalhuis, als onthaalpunt is ook vanuit die redenering tot stand gekomen”, zegt Vandromme.

Kunstenfestival Watou heeft deze editie 29.000 unieke bezoekers gelokt naar de Hoppestad, daar worden geen herhaalde bezoeken bijgeteld. “Dat cijfer werd nog nooit gehaald. We horen dat heel veel bezoekers de weg naar onze horeca en andere verblijven gevonden hebben. We zitten aan een gemiddelde van 550 geregistreerde bezoeken per dag. Op topdagen gaat dat richting 760 à 780 bezoekers. In deze aantallen zitten dus ook de mensen die een tweede of derde bezoek brengen. Ook de gratis gedichtenfietstocht was opnieuw heel succesvol.”

40 gedichten en 40 kunstwerken

Zelf zakte schepen Vandromme meermaals af naar Watou om de sfeer op het Kunstenfestival op te snuiven. “Ik heb het geluk gehad om veel verhalen te horen. Moeilijk kiezen om enkele toppers eruit te pikken. Er waren 40 gedichten en 40 kunstwerken, voor de 40ste editie. Een mooie blikvanger.”

“Ik vind het werk van Lucy Skaer in de Kerk heel geslaagd. Sticks and Stones is een negendelig stuk waarvan elk onderdeel een representatie vormt van het voorgaande. Elk van de negen tweelingvormen werd telkens uitgevoerd in een ander materiaal door andere ambachtslieden. De laatste versie in glas werd speciaal gemaakt in België voor Kunstenfestival Watou”, vertelt de cultuurschepen.

“Bram Demunter creëerde een werk speciaal voor Watou waarbij hij op een humoristische wijze een vergelijking maakt tussen een archeoloog die historische artefacten ontdekt en de bezoekers die in Watou ontdekkingen willen doen. Edith Dekyndt maakte een mooi werk in De Lovie waar ze aan de slag ging met het behangpapier van het kasteel.”

“Zelf vond ik de performances van Esther Kläs en Gustavo Gomes in de brouwerij een topervaring om bij te wonen. Ook de ontmoeting met schrijfster Marieke Lucas Rijneveld heel bijzonder. De interactie met het dorp via onder andere de raamaffiches van Johan van Geluwe vind ik ook een topper.”

Extra duiding

Tijdens haar bezoeken noteerde schepen Vandromme ook enkele werkpunten. “Ik lees en hoor heel veel gevarieerde reacties. Mijn aanvoelen is dat we te veel vertrouwd hebben op de bezoeker zelf en te weinig uitleg en duiding hebben voorzien. Dat was een keuze van de curatoren en zo zijn we er wel in geslaagd om mensen enerzijds te raken en uit te dagen om zelf op zoek te gaan naar de ‘meerlagigheid’.”

“Maar ik erken wel dat wat extra duiding daar net de bezoekers meer op weg zou gezet hebben”, aldus Vandromme. “Het programma Watou Live dat de brug sloeg tussen beeldende kunst, poëzie, performance en muziek was een schot in de roos.”

Deze editie wordt na afloop geëvalueerd en daarna wordt snel de draad opgepikt voor volgend jaar. “Sowieso loopt het project Patchwork ook nog. Parallel met het festival loopt het onderzoeksproject ‘Patchwork’. Dit is een open call voor professionele kunstenaars en laatstejaars bachelor- of masterstudenten aan een kunstopleiding. Bedoeling is dat een jury uit de voorstellen van die kandidaten selecteert voor volgend jaar.”

(LBR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier