Exact drie weken nadat het controversiële ‘Monobloc Moments’ verrees in Wenduine, bracht kunstenares Sara Bjarland (43) vandaag nog eens een bezoekje aan haar kunstwerk. De in Amsterdam wonende Finse blikte er terug op alle commotie. “Had iedereen die stoelen direct mooi gevonden, het kunstwerk was in mijn ogen veel minder interessant geweest.”
Het was op vrijdag 8 maart dat het kunstwerk ‘Monobloc Moments’ voor het eerst te zien was op de vernieuwde rotonde aan de Ringlaan. Bjarland was daar bij. “Toen al kreeg het werk rare blikken”, glimlacht ze. Dat het werk nog dagenlang over de tongen zou gaan, had ze evenwel niet verwacht. “Ik verwachtte wel dat er wat reactie op zou komen, maar zóveel boosheid… Neen, ik had dat absoluut niet zien aankomen. Dit is ook pas mijn eerste werk in de publieke ruimte, en in musea bereik je nu eenmaal een ander soort publiek”, klinkt het.
De insteek voor het werk was volgens de kunstenares tweeledig. “Enerzijds associeer ik die stoelen met vakantie, met die vluchtige zomerse genotmomentjes op een terrasje. Ik vond dat goed bij deze badplaats passen. Maar die stoelen zijn anderzijds ook een vluchtig wegwerpobject an sich. In Amsterdam zie je ze vaak liggen op het stort. Misschien vonden mensen dat confronterend, en – ook al omdat het om zo’n banaal, alledaags gebruiksvoorwerp gaat – ‘niet mooi genoeg om kunst te zijn’. Maar kunst hoeft niet per se altijd mooi te zijn toch? Blijkbaar moet kunst toch altijd een beetje ‘pleasen’, maar had iedereen die stoelen direct mooi gevonden, het werk was in mijn ogen veel minder interessant geweest. Ik zou het dan ook zo opnieuw doen.”
Kostprijs
Dat veel mensen over het prijskaartje struikelden, nuanceert Bjarland. “Dat is gewoon wat zo’n bronzen kunstwerk kost om te maken. En vergeleken bij het bedrag dat gemoeid is met de internationale wapenhandel, is die 200.000 euro maar een peulschil. Geloof me: ik ben hier echt niet rijk van geworden…”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier