Kunstenaar Strook krijgt eerste monografie én museumexpositie in Brugge

Het deels uit marmer bestaande werk van Strook in het Groeningemuseum. © Musea Brugge
Stefan Vankerkhoven

Bij de officiële opening van de expo ‘I’s only a matter of time’ in drie Brugse musea heeft Hannibal Books het eerste exemplaar van de allereerste monografie van Strook gegeven aan deze internationaal befaamde Brugse kunstenaar.

De monografie van Bruggeling Stefaan De Croock alias Strook is een eerste introductie tot het oeuvre van deze hedendaagse kunstenaar die inmiddels tien jaar actief is en al tentoonstelde in Stockholm, Miami, Bangkok, Montreal, Mexico City, Oostende en Brugge. Tot op vandaag blijft hij zijn grenzen verleggen. Zijn collages, sculpturen, installaties en schilderijen zijn steeds meer gelaagd en beteikenisvol.

Tijd

Het centrale thema van zijn oeuvre is ‘tijd’. In het kader van ‘Mind the Artist’, het kunstenfestival van Musea Brugge, ging Stefaan De Croock op zoek gaan naar gepatineerde materialen in en rond enkele erfgoedlocaties in Brugge. Het rijke historische verleden van Brugge vormt op die manier de basis voor enkele nieuwe installaties en kunstwerken.

Oude verweerde materialen hebben in de ogen van Strook iets magisch. Er gaat een bepaalde spontaniteit van uit die onmogelijk te recreëren is. De kleuren, de verf, het relief vormen een esthetische afdruk van alles wat het materiaal ooit doorstaan heeft. Je kunt de tijd ‘zien’. Voor deze expo maakte Strook nieuw werk dat hij presenteert op drie historische plekken in Brugge: de Onze-Lieve-Vrouwekerk, de zolder van het middeleeuwse Sint-Janshospitaal en het Groeningemuseum.

Daarom maakte hij afgietsels van stukjes vloer op die drie plekken. Zo ‘samplede’ de kunstenaar de patina en de ziel van die locaties, waar dagelijks duizenden mensen achteloos passeren. Die afgietsels resulteerden in werk in keramiek: een portret waarin de eeuwenoude verhalen van die locaties – letterlijk – gebakken zijn.

Nietigheid

In het Groeningemuseum confronteert Strook zijn nieuwe werken met klassieke staatsieportretten uit de vaste collectie. Voor het eerst werkt de kunstenaar een groot stuk van een portret uit in marmer. Dat materiaal is een verwijzing naar de stijve pracht en praal, die de staatsieportretten uitstralen.

Strook met zijn monografie, bij zijn kunstwerken, omringd door cultuurschepen Nico Blontrock en burgemeester Dirk De fauw.
Strook met zijn monografie, bij zijn kunstwerken, omringd door cultuurschepen Nico Blontrock en burgemeester Dirk De fauw. © Michel Vanneuville

De nietigheid van de mens is ook het thema van Strooks site-specifieke ‘kop’, die hij maakt voor de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Hij beeldt de gewone mens uit, maar wel op monumentale schaal. De verstilling en de introspectieve houding van het portret passen bij de sacraliteit van de plek.

Onbereikbaar

Op de zolder van het Sint-Janshospitaal toont Strook vrijstaande sculpturen, zoals ‘One More Day IV’ en ‘One More Day V’; stalen vitrines met mat glas waarin een buste –gemaakt van sloophouten latjes –lijkt te verdwijnen. Het matglazen huls rond de figuur schept niet alleen een afstand tussen de sculptuur en de toeschouwer, ze maakt ook elke ‘ontmoeting’ onmogelijk. Vanop afstand zie je de contouren van een figuur, maar als je dichterbij komt, vervagen de figuren tot onbereikbare wezens. Als een fata morgana van de herinnering.

De expo is dagelijks, behalve op maandag, te zien tot en met 6 maart 2022. De monografie telt 160 pagina’s en kost 59 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier