“Het hout ga ik letterlijk te lijf met een kettingzaag”: Monumentaal werk van Maxime Van Besien op kunstfestival SPOOR

Maxime Van Besien is volop bezig met zijn monumentale ‘helikopterblaadje’ van drie meter hoog en 700 kilogram zwaar. (foto Coghe) © GINO COGHE Foto Coghe
Emmy Dens
Emmy Dens Medewerker KW

Kunstfestival SPOOR, waarbij de Groene 62 in Ichtegem gedurende de maand augustus omgevormd wordt tot een ‘kunstroute’ breidt dit jaar uit en loopt door tot in Torhout. Aan het concept wordt evenwel niet gewijzigd: de combinatie van kunst en kunsttuinen, gevestigde waarden en jong geweld, groepstentoonstellingen en open ateliers blijft. Een van de jonge beloftevolle kunstenaars die dit jaar een werk zullen opstellen, is Maxime Van Besien uit De Haan. Wij gingen op bezoek bij deze creatieve duizendpoot.

Maxime Van Besien (31) is geboren en getogen in De Haan. Hij volgde in Brugge een opleiding tot schrijnwerker, met specialisatie meubelrestauratie. Daarna trok hij naar Doornik, naar het gerenommeerde Institut Saint-Luc, waar hij de richting kunstmeubelmaken volgde. Hij mag zich dan ook meestermeubelmaker noemen, en werkt momenteel nog voltijds in een atelier dat zich specialiseert in ambachtelijk schrijnwerk.

Experimenteren

Onder impuls van de leerkrachten in Doornik begon hij te experimenteren met houtsculpturen in grote afmetingen. “Ik zoek graag de grenzen van mijn kunnen op. En zodra ik die bijna gevonden heb, verleg ik ze”, lacht Maxime. “Zo wil ik mezelf niet beperken tot hout, maar maak ik bijvoorbeeld ook ijs- en sneeuwsculpturen. Dat heb ik onder meer geleerd in Valloire in Frankrijk. Ik ben er dan ook trots op dat ik een kamer mocht realiseren voor het Icehotel #34 in Zweden.”

Wie ijs zegt, zegt smelten? “Klopt,” riposteert Maxime, “maar net daarom is het zo uniek. Ik maak in de periode van de kerstmarkten ijssculpturen – een levensgrote ijsbeer bijvoorbeeld – waar de kinderen dan mogen opkruipen. En inderdaad, enkele dagen later rest er soms niet meer dan een plas water, maar voor diegenen die het momentum meemaakten was het een fantastische belevenis!”

Ook het vier meter hoge Ensor-beeld in stro aan het station van Oostende is van de hand van Maxime. Het kunstwerk werd gemaakt uit natuurlijke materialen zoals hout, hooi, stro en riet. Het is meteen het grootste beeld uit natuurlijke grondstoffen ooit in België.

Toen Francis Henri Vanhee en Cédric Cuvereau hem contacteerden in verband met een mogelijke samenwerking voor SPOOR, moest Maxime niet lang nadenken. Hij had ook meteen een thema in zijn hoofd: helikopterblaadjes die we allemaal kennen van de esdoorn.

Helikopterblaadje

Het werk dat te zien zal zijn langs de Groene 62 stelt zo’n helikopterblaadje voor, is drie meter hoog en zal op een onderstel gemonteerd worden, zodat het kan draaien in de wind. “Verwacht echter geen ‘windhaan’, want de constructie weegt zo’n 700 kilogram”, zegt Maxime.

“Verwacht echter geen ‘windhaan’, want de constructie weegt zo’n 700 kilogram”

De sculptuur is gemaakt uit cederhout, dat afkomstig is uit een bos in Zuid-Frankrijk. “De boom van 145 jaar oud dreigde om te vallen en vormde een bedreiging voor de omgeving. Hij zou sowieso gekapt worden, en de bosbeheerder contacteerde me om te vragen of ik interesse had. Zo werd de gekapte boom ‘verdeeld’ onder verschillende beeldhouwers en kreeg hij op die manier toch nog een tweede leven.”

Ook in stro

Nadat Maxime het concept voor zijn werk uitgetekend had en een aantal voorstudies had gemaakt, was het tijd voor het échte werk. “Eerst en vooral moet je je hout ‘lezen’. Je bepaalt welk stuk je zal gebruiken, rekening houdend met de draadrichting, knopen, enz. Je moet respect hebben voor de materie”, leert Maxime ons.

“Daarna ga ik het hout letterlijk te lijf met een kettingzaag. Het voordeel van cederhout is dat het zacht en zeer bewerkbaar is. Zodra de ruwe vorm zichtbaar is begint dan het ‘fijnere’ werk, wat in dit geval gewoon betekent dat ik een kleinere kettingzaag gebruik. De laatste stap is de echte eindafwerking, en daarvoor leg ik het beeld plat. Dat moet de komende dagen gebeuren, want daarna vertrek ik naar Valloire, waar ik het werk ook in stro zal maken, maar dan nog groter. En de échte finishing touch van de houtsculptuur zal uiteraard de plaatsing zijn op de locatie aan de Groene 62.”

Meer informatie over Maxime Van Besien en zijn werk vind je op zijn website www.maximus-sculptor.com, en zijn Instagram @maximus_sculptor. Daar kan je ook de evolutie van zijn bijdrage aan SPOOR volgen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier