Van 2 tot en met 11 augustus gaat het MA Festival op zoek naar mooie beelden en kleuren in muziek. De Brugse percussionist Tom De Cock neemt je met het ensemble Irini in de O.L.V.-Bezoekingskerk van Lissewege mee naar de antieke Griekse wereld en laat het orakel spreken.
Het thema van de editie 2024 voor het tiendaags MA Festival in het Concertgebouw en diverse Brugse kerken is de mooiste beelden en kleuren in de muziek. Welke kleur hebben de sonates van Brahms? Tot welke beweging nodigen Monteverdi en Mozart ons uit? Welke beelden zien we bij de muziek van Du Fay?
Bertrand Cuiller en zijn Le Caravansérail brengen een ode aan de muziek tijdens de opening van MA Festival op 2 augustus in het Concertgebouw. In de dagen daarop zorgen artiesten als La Fonte Musica, B’Rock Orchestra, Reginald Mobley, Angelo Tijssens en Lucile Boulanger voor een festival vol kleur en beweging.
Kindervoorstelling
Dit jaar presenteert Het MA Festival ook een kindervoorstelling: Tom Goossens bewerkte Händels bekende opera Semele voor de allerkleinste bezoekers van MA Festival. Daarnaast is er de internationale competitie voor pianoforte. De geselecteerde kandidaten mogen de uitzonderlijke collectie van Chris Maene op 6 en 8 augustus bespelen.
Onder de musici die deelnemen aan het MA Festival detecteerden we de Brugse percussionist Tom De Cock (42), die vorig jaar nog met ‘woodblocks’ de geboorte van het Concertgebouwbos inluidde. Hij is deeltijds docent aan KASK/Conservatorium Gent en deeltijds programmator klassieke muziek bij het Wilde Westen in Kortrijk.
Voor het MA Festival gaat de Bruggeling samen met het vocaal ensemble Irini op zaterdag 10 augustus om 17 uur in de Onze-Lieve-Vrouw-Bezoekingskerk in Lissewege op zoek naar de grenzen van taal. “We vertolken onder meer Byzantijns-Griekse polyfone liederen en 20ste-eeuws werk van de Griekse componist en architect Iannis Xenakis, waarin stemmen worden gecombineerd met atypische instrumenten als de simantras, de voorlopers van de woodblocks.”
Klankwolken
“Het wordt een luid concert, ik zal een hele batterij slagwerk meebrengen naar die kerk. Componist Iannis Xenakis baseerde zich op de oude Griekse mythe van de waarzegster Cassandra, haar voorspellingen werden niet geloofd, waardoor er zich rampen voordeden. In feite is het een feministisch manifest over een onbegrepen vrouw. De muziek van Iannis Xenakis is klankbeweging in de ruimte, hij baseert zich hiervoor op de wiskunde en de architectuur. Hij maakt klankwolken, het muzikaal verhaal ontvouwt zich als in een droom en weeft een ritueel tussen publiek en musici”, aldus Tom De Cock.
“We baseren ons op de Griekse mythe van waarzegster Cassandra”
Info: www.mafestival.be
KW Zomertip 2024
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier