Nieuwpoortenaar voor rechter na dodelijk ongeval met vluchtmisdrijf

Door de aanrijding sloeg de Renault Twingo te pletter tegen het verkeersbord. Voor de bestuurder kon geen hulp meer baten.© JT
Door de aanrijding sloeg de Renault Twingo te pletter tegen het verkeersbord. Voor de bestuurder kon geen hulp meer baten.© JT
Redactie KW

Een 29-jarige man uit Nieuwpoort moest zich maandag verantwoorden voor een dodelijk ongeval met vluchtmisdrijf langs de E40 in Middelkerke. Met een geleende Dodge Ram reed hij met veel te hoge snelheid én onder invloed achteraan in op een Renault Twingo. De 22-jarige bestuurder overleefde de crash niet.

Het ongeval gebeurde op 17 november 2019 omstreeks 4.30 uur langs de E40 in Middelkerke. De Dodge Ram reed met hoge snelheid in op de Renault Twingo. Die vloog te pletter tegen het verkeersbord dat de E40-parking van Mannekensvere aanduidt. De hulpdiensten kwamen massaal ter plaatse, maar konden alleen het overlijden van de 22-jarige Fransman vaststellen. Hij was op slag dood. Van de Renault bleef amper iets over.

De Dodge Ram stond na de klap vijftig meter verder in een weiland naast de snelweg, eveneens zwaar verhakkeld. Bij aankomst van de hulpdiensten was van bestuurder K.G. (29) uit Nieuwpoort evenwel geen sprake. De twintiger had het meteen na de crash op een lopen gezet en gaf zich pas korte tijd later aan bij de politie. Op dat moment had hij nog 0,9 promille alcohol in zijn bloed.

“Domme beslissing”

K.G. was die avond met zijn vrienden wat gaan eten. Volgens zijn advocaat was het niet de bedoeling dat hij nog zou rijden. “Normaal zou hij naar huis gevoerd worden door een vriend. Maar mijn cliënt wou vroeger naar huis. Toen nam hij de domme beslissing om met de auto van zijn kameraad naar huis te rijden. Het ging om een Dodge Ram, een auto met een zwaar vermogen en veel paardenkracht”, begon zijn advocaat Thomas Bailleul het pleidooi.

Volgens de verdediging wist de twintiger op het moment van de crash niet dat er een ander voertuig betrokken was. “Mijn cliënt is wellicht in slaap gevallen en zo blind op zijn voorligger gereden”, aldus meester Bailleul.

“Ik wil écht benadrukken dat hij absoluut niet wist dat hij een andere wagen had aangereden. Laat staan dat daarbij een dodelijk slachtoffer was gevallen. Pas toen hij zich ging aangeven bij de politie, werd hem dat verteld. Als hij had geweten dat er een slachtoffer was, zou die man nooit zijn weggelopen. In dit dossier is dat een belangrijk gegeven.”

“Stevig signaal”

Volgens het Openbaar Ministerie reed K.G. op het moment van de aanrijding onder invloed én met 170 kilometer per uur. Veel te snel dus. De procureur vroeg dan ook een stevig signaal aan de politierechter. Meester Thomas Bailleul vroeg toch enige mildheid. “Hij is dagelijks op de baan. We zouden u willen vragen om het rijverbod niet al te zwaar te maken”, richtte hij zich tot de politierechter.

Uiteindelijk kreeg ook de beklaagde zelf het woord. “Ik passeer zowat dagelijks voorbij de plaats van het ongeval”, zei hij tegen de rechter. “Ik heb er echt veel spijt van.” Woorden die niet veel indruk maakten op de rechter. “Ik hoor u hier alleen maar over ‘ik’ praten. Niet over het slachtoffer of de nabestaanden”, klonk de repliek.

Het vonnis volgt op 26 april. (MM)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.