“In 40 jaar nog nooit meegemaakt”: chauffeur Meense touroperator krijgt slag in gezicht na aanrijding in Frankrijk

“We vervoeren ruim 35.000 klanten per jaar, maar dit hebben we nog nooit meegemaakt”, vertelt zaakvoerster Aline Herman. © JDW
Redactie KW

Op de terugweg van Spanje werd een chauffeur van touringcarbedrijf Herman & Vandamme uit Menen achteraan aangereden in Frankrijk. De aanrijder sloeg de weerloze man daarna in het gezicht. “Hij stelt het al bij al goed.”

Van het zonnige Spanje terug naar het iets minder zonnige Menen. Voor chauffeurs van touringcarbedrijf Herman & Vandamme is het zowat een routinerit. Echter, zondag verliep zo’n terugrit helemaal niet zoals verwacht.

Ter hoogte van Clermont-Ferrand wilde een chauffeur een andere bus inhalen. Tijdens dat manoeuvre reed een wagen hem achteraan aan. “Ze zagen hoe de inzittenden aan het drinken en naar films aan het kijken waren”, zegt zaakvoerster Aline Herman. “Daarna begonnen ze de bus te bekogelen met bierflesjes.”

Niet zwaarwichtig genoeg

De wagen besloot de bus in te halen en zette zich aan de kant. De chauffeur hoopte om alles te kunnen afhandelen voor de verzekering. Toen hij een van de inzittenden van de wagen naar de bus zag stappen, opende hij zijn raampje. “Meteen kreeg hij een slag in het gezicht, waarna de aanvaller die wellicht onder invloed was wegvluchtte.”

De nummerplaat van het voertuig kon nog genoteerd worden, waarna de politie verwittigd werd. “De Franse politie vond de feiten echter niet zwaarwichtig genoeg”, klinkt het verbolgen. “We vrezen ook dat de dader moeilijk gevat zal worden. Wellicht gaat het zelfs om een gestolen voertuig.”

“We zorgen nu voor psychologische bijstand en laat hem op zijn positieven komen” – zaakvoerster Aline Herman

De chauffeur is intussen thuis. “Hij had een bloedneus en was vooral onder de indruk, maar al bij al stelt hij het goed. We zorgen nu voor psychologische bijstand en laat hem op zijn positieven komen. Hij krijgt sowieso zijn tijd. Intussen dienden we al klacht in bij de politiezone Grensleie, die er meteen werk van maakte.”

Voor Aline en haar medewerkers was het toch schrikken. Het was de eerste keer in het veertigjarig bestaan van het bedrijf dat ze met zoiets geconfronteerd werden.

“We vervoeren ruim 35.000 klanten per jaar, maar dit hebben we nog nooit meegemaakt”, zegt ze. “Er is een protocol voor agressieve reizigers, waar we strikt komaf mee maken. Agressie onderweg, dat is nieuw.” (JDW)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier