“Cybercriminaliteit is dagelijkse kost geworden”

Philippe Verhaest

Oplichting en fraude via het internet, Dominique Stove kijkt er niet meer van op. De docent netwerken en besturingssystemen beschouwt het zelfs als iets waar we mee moeten leren leven. “Zelfs mijn eigen Visa-kaart is al gehackt geweest.”

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Cybercriminaliteit.

Dominique Stove (48) weet als docent netwerken en besturingssystemen bij CVO 3 Hofsteden en zaakvoerder van het IT-bedrijf Into-ITS als geen ander waar cybercriminelen toe in staat zijn. “Meer nog”, zegt hij. “Ik ben al zelf het slachtoffer geworden van hen. Mijn eigen Visa-kaart is ooit gehackt geweest, maar gelukkig sloeg het achterliggende systeem snel alarm.”

Volgens Dominique is cybercriminaliteit iets dat tot ons dagelijkse leven behoort. “We moeten ermee leren leven”, zegt hij. “Dit is dagelijkse kost. Aan de ene kant is het erg eenvoudig om via het wereldwijde web aankopen te doen en waren alle mogelijke systemen nog nooit zo gebruiksvriendelijk, maar achter die façade gaat erg complexe technologie schuil. En dat is de favoriete speeltuin voor cybercriminelen. We stellen ons ook veel te weinig vragen. De meeste mensen gaan zonder argwaan het internet op. Maar bekijk het eens als een huis waar geen slot op zit. Dat beschouw je toch ook niet als een veilige plek? Mocht iedereen wat kritischer naar zijn of haar handelingen op het web kijken, dan zouden we al veel ellende kunnen vermijden.”

‘Losgeld’

Dominique Stove krijgt zo goed als dagelijks vragen om hackingproblemen op te lossen. Zowel van grote bedrijven als van particulieren”, verduidelijkt hij. “Dat gaat van beelden van bewakingscamera’s die naar vreemde servers worden doorgestuurd tot facturen en belangrijke documenten die ontoegankelijk gemaakt worden. En om alles weer in de oorspronkelijke staat te herstellen, vragen de hackers om via Bitcoins ‘losgeld’ te betalen…”

“Onze thermostaat is met het internet verbonden, straks ook onze koelkast en wasmachine… Al die toestellen kunnen gehackt worden”

“Dit gebeurt nu al erg frequent en het probleem zal in de toekomst alleen maar toenemen. Het internet of things komt nu wel echt op ons af. Onze thermostaat is met het internet verbonden, straks volgen onze koelkast en zelfs onze wasmachine… En al die toestellen kunnen gehackt worden.”

Toch ligt de oplossing voor het grijpen, klinkt het. “Als iedereen investeert in een degelijke firewall en antivirussysteem, kunnen we vele problemen vermijden. Alleen zal je er niet raken met een eenvoudig pakketje uit de supermarkt. Hiervoor schakel je best een professional in.”

Nigeriaanse oom

De grootste valkuilen blijven onder andere de zogenaamde phishingmails. “Daarin worden via mail links doorgemaild en voor je het weet, heb je een pak informatie prijsgegeven.”

“Ook de bijlagen in mailberichten blijven gevaarlijk. Vroeger had je dergelijke berichten meteen door, want ze waren in gebrekkig Nederlands geschreven en waren zogezegd van een verre oom in Nigeria afkomstig. Nu lijken die mails afkomstig van je buurvrouw en bevatten ze info over je hond of laatste reis. Als big data in verkeerde handen valt, kan er veel schade mee aangericht worden. Maar iedereen blijft wel zijn halve leven op Facebook delen, dus moeten die hackers echt niet diep graven.”

Dat senioren kwetsbaarder zijn voor hackers, wil Dominique niet gezegd hebben. “Er is geen duidelijke lijn in te trekken”, zegt hij. “Iedereen kan het slachtoffer worden. Daar ben ik het beste voorbeeld van. Oudere mensen zullen net kritischer omgaan met nieuwe informatie, terwijl jongeren met dit medium in de hand geboren zijn. Ze zijn vaak erg goeie chauffeurs, maar hebben geen besef van wat er onder de motorkap schuilt.”

Net daarom implementeert Dominique het hackingsverhaal in zijn cursussen. “Ik leer mijn studenten ethisch hacken. Want wie weet hoe zo’n praktijken eraan toe gaan, is er ook beter tegen gewapend. De gouden regel is echter voor iedereen dezelfde: wie op het internet gaat, moet voorzichtig zijn.”