“Tegen zo’n georganiseerde bendes kun je weinig doen”

Thomas Dubois
Thomas Dubois Editieredacteur De Weekbode Roeselare – Izegem – Tielt

Stefaan Bogaerts werd vijf jaar geleden het slachtoffer van cybercriminaliteit. Na enkele kleine aankopen op een kerstmarkt in Duitsland was er plots bijna 1.500 euro van zijn rekening verdwenen. Het gevolg van phishing, waarbij criminelen van op afstand onder meer je rekening kunnen plunderen. “Al is dat slechts een topje van de ijsberg”, zegt Stefaan. “Gelukkig bleek ik daarvoor verzekerd te zijn.”

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Cybercriminaliteit.

Stefaan Bogaerts (40) is getrouwd met Kelly Van Kerkhoven, met Geike hebben ze een dochter. Zo’n vijf jaar geleden werden ze het slachtoffer van cybercriminelen. “Ik ben lid van het Cultureel Genootschap De Denker waarmee we ieder jaar een kerstreis organiseren”, begint hij te vertellen. “Dit keer trokken we richting Düsseldorf. In een van de winkeltjes deden we enkele kerstaankopen. Geen grote dingen, maar gewoon enkele leuke zaken die ik met de kaart betaald heb. Er leek geen vuiltje aan de lucht, maar toen ik enkele dagen later keek of het bedrag al van mijn rekening was, bleek dat er bijna 1.500 euro van mijn rekening was verdwenen. Veel meer dan de betaling die ik uitgevoerd had.”

Kwaad opzet

“Bovendien was de verrichting niet in Düsseldorf uitgevoerd, maar in San Francisco. Dat maakte het des te vreemder. Dat er plots zo’n groot bedrag van verdwenen bleek, was toch serieus schrikken, je kan met zo’n som toch heel wat doen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik die nacht maar weinig geslapen heb. We zijn ermee naar de politie gestapt om een klacht in te dienen tegen onbekenden, daarnaast hebben we het ook gemeld bij KBC. Die hebben de rekening en de kaart meteen geblokkeerd, dat was nodig voor het onderzoek. De bank beloofde om het bedrag snel opnieuw op de rekening te zetten. Doordat de verrichting in San Francisco gebeurde, was de bank zeker dat het om kwaad opzet ging en blijkbaar zijn we daar voor verzekerd. Tegen het einde van de week had ik het geld terug, een hele opluchting.”

“De criminelen gaan duidelijk heel professioneel te werk”

“Bij de politie zeiden ze meteen dat het wellicht om phishing ging. Ik heb meteen meer info opgezocht over phishing want ik had er voordien nog nooit van gehoord”, gaat Stefaan verder. “Ik viel achterover wat er je allemaal kan overkomen. Het is een vorm van internetfraude waarbij de slachtoffers zonder iets te vermoeden worden opgelicht. Hier ging het naar alle waarschijnlijkheid over een bende uit Oost-Europa die op de een of andere manier controle had over het betalingstoestel in de winkel. In de kerstperiode zijn ze erg actief in de grootsteden. Mogelijk zijn er nog meer klanten opgelicht. Ze pakken het heel professioneel aan, want er is geen verschil met een gewone betaling. De winkel zelf kan er niets aan doen, zij zijn eigenlijk zelf ook slachtoffer. Gelukkig kunnen ze niet aan de spaarrekening, enkel aan de zichtrekening.”

Impact

“Dankzij de bankkaart hoef je niet al te veel cash bij je hebben en kun je dus ook niet bestolen worden, dat denk je dan. Maar blijkbaar ben je op geen enkele manier veilig”, stelt Stefaan vast.

“We waren met meer dan 60 mensen op uitstap, maar we zijn de enige die opgelicht zijn. Wij zijn geen alleenstaand geval, blijkbaar gebeurt het regelmatig, ook hier in de regio. Het is vooral erg dat je er amper iets aan kunt doen. Ze proberen de bendes in kaart te brengen, maar de klachten zijn vaak zodanig verspreid dat het moeilijk is om de impact in te schatten en erachter te komen wie er nu achter zit. Sindsdien volg ik het toch meer op de voet. Als er iets over in de krant staat, lezen we het meteen. We zijn op onze hoede!”